Print als alternatief voor e-mail marketing

avatar author Door Peter van der Steege | 18 maart 2019 | Leestijd: 2 min

 

E-mail marketing is voor haast iedere onderneming een standaard. Op zich niks mis mee, maar het punt is wel: iedereen doet het tegenwoordig. en daarmee jezelf onderscheiden is verdomde lastig geworden. Het alternatief op e-mail marketing is gek genoeg toch wel weer print.

Terug naar print

Er is een cyclische beweging te zien op het gebied van periodieke informatieverschaffing van bedrijven naar klanten. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Hoe bedrijven in contact blijven met hun klantenkring verschuift van tijd tot tijd van print naar web. Als E-mail marketing verzadigd is in jouw segment, worden de drukpersen weer aangeslingerd en grafisch ontwerpers aan het werk gezet. Flyers, folders en brochures vallen weer op de mat. Met print worden ook toffe en creatieve dingen gedaan, zoals sticker marketing.

Het grote voordeel van print tegenover web is de aanraking met je product. Een E-mail kan gemakkelijk weggeklikt worden, is verleidelijk om even te laten liggen en wordt dikwijls helemaal overgeslagen. Maar wie een fijn ontworpen folder op de mat of in de hand krijgt, neemt vaak even de tijd om deze door te bladeren. Ook al verdwijnt een folder vaak ook in de prullenbak, de klant is toch weer even in contact geweest met je merk.

Geld tegenover vindingrijkheid

Zelfs een E-mail met gedegen inhoud en sterk ontwerp wordt vaak niet gelezen. Dit komt omdat het vechten om aandacht in de digitale arena en bittere strijd is. Marketeers gieten bakken met geld in Google Advertising om maar te zorgen dat de website op de eerste plaats blijft staan. Als onderneming kost je dit veel, omdat de marketeers op hun beurt ook betaald moeten krijgen.

Kies voor een apart formaat, opvallend ontwerp of bijzondere papierkwaliteit. Laat je klanten je merk voelen als het ware.

Met een folder, flyer, brochure, boekwerkje of leaflet (je kunt het zo gek niet verzinnen) heb je als ondernemer veel meer vrijheid om je creativiteit op de proef te stellen.

Kies voor een apart formaat, opvallend ontwerp of bijzondere papierkwaliteit. Laat je klanten je merk voelen als het ware. Dit betekent echter niet het einde van het digitale marketingtijdperk, verre van. Gebruik een papieren E-mail als aandachtstrekker. Verwijs wel al gauw naar je social media en website. Maak je klanten nieuwsgierig met je folder als alternatief op E-mail marketing, maar laat ze wel actie ondernemen op je digitale kanalen.

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding
Design

Blending; hoe merken zich in ons leven integreren

De afgelopen jaren zien we steeds meer bekende merken rebranden naar een platte, minimalistische, [..]
Lees meer
Branding
Design
Marketing

De zoektocht naar een nieuwe Tone of Voys

Zorgen dat jouw bedrijf kan bellen en bereikbaar is voor jouw klanten. Dat is wat Voys doet, maar [..]
Lees meer
Sluiten