Online personal branding – 7 tips voor personal trainers

avatar author Door Peter van der Steege | 13 november 2014 | Leestijd: 6 min

Personal trainers zijn over het algemeen niet heel erg veel bezig met personal branding. Als ze goede resultaten boeken met hun klanten, dan gaat dat nieuws met mond-op-mond-reclame snel rond. De praktijk leert dan dat personal trainers amper bezig hoeven te zijn met hun eigen Brand. En dat heeft vaak ook een reden: Goede personal trainers draaien vaak zoveel sessies met hun klanten dat er nog amper tijd is om tijd te werken aan het eigen merk. Maar is dat op lange termijn ook een verstandige strategie?

Stel: je bent na een aantal jaar op zoek  naar nieuwe uitdagingen, een uitbreiding van je aanbod, of je wil met meerdere personal trainers gaan werken. Dan is het verstandig om te gaan werken aan een goede online uitstraling. Deze 7 tips en de presentatie die je hieronder kunt downloaden geven je hopelijk de juiste prikkel om nieuwe stappen te maken op het web.

Ik wil hulp met mijn personal branding!

Wat is een Brand?

Een Brand is een verzameling van percepties bij de consument. Ook wel het zogenaamde onderbuikgevoel. Consumenten kopen allang niet alleen meer uitsluitend bij grote bedrijven, maar ook bij personen. Die persoon dat ben jij bijvoorbeeld. Omdat jouw persoonlijke merk wordt geboren uit je ervaring en reputatie is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze reputatie online ook zichtbaar is. Zo kun je met de juiste online reputatie contact maken met je doelgroep en zorgen voor een langdurige goede relatie met je afnemers.

Bij een Personal Brand maakt het individu het onderscheid door consequent gebruik te maken van zijn of haar unieke waardepropositie.

We zijn dus eigenlijk allemaal een Brand. Want elk individu is uniek!

Een paar zaken zijn wel belangrijk om je eigen Brand de juiste richting te geven op het web. Wees authentiek en consistent in je benadering. Vraag jezelf elke keer af welke boodschap je wilt communiceren en houd het vooral simpel.

Hoe start je als personal trainer met je eigen Brand op het web? Ik geef hier 7 simpele tips om je te helpen vooruit te komen.

1. Zoek als personal trainer je eigen niche markt

Bijvoorbeeld specialiseer in iets zoals small group training of e-coaching met behulp van een app of een online systeem. Je kunt er ook bijvoorbeeld voor kiezen om je alleen op topsporters te richten. Wees dus specialist en geen generalist. Wij adviseren personal trainers altijd om echt werk te maken van hun merk, om zo onderscheidend te kunnen zijn.

2. Maak veel foto’s

Social media zijn vooral opgebouwd rondom foto’s. Denk aan de enorme opkomst van Instagram.com, maar ook nog steeds een heel belangrijk en groot platform is flickr.com. Er zijn veel meer interacties op berichten met eigen foto’s. En een smartphone van vandaag de dag biedt alles wat je maar nodig hebt om je snel te ontwikkelen tot een ervaren fotograaf!

3. Neem altijd een Google Account

Zonder een Google E-mail adres heb je helaas bijna geen toegang tot het web. Google biedt en enorm pakket aan diensten en Apps waar je meestal gratis gebruik van kunt maken. Heb je een domein op je eigen naam dan zou je kunnen overwegen om Google Apps voor Werk te gebruiken. Dan loopt je E-mail via Google en krijg je ook toegang tot allerlei Apps om samen te werken in documenten. Bovendien is het installeren van E-mail via Google tegenwoordig een fluitje van een cent.

4. Lanceer je eigen website of Blog

Het maken van een eigen website kan tegenwoordig relatief eenvoudig. Er zijn al talloze online aanbieders van kant en klare templates. Denk aan Wix, Squarespace, Blogspot, Tumblr. Verreweg de meest uitgebreide mogelijkheden biedt WordPress. De meeste commerciële aanbieders werken met een vast bedrag per maand of per jaar. WordPress is gratis en biedt ook de mogelijkheid om talloze gratis templates te installeren. Wat tegenwoordig van groot belang is dat je op zoek gaat naar systemen die er op een smartphone of tablet goed uit te zien.

5. Bedenk een Elevator Pitch

Met een Elevator Pitch kun je in korte tijd (max 60 seconden) uitleggen wat je eigenlijk doet of welk product je verkoopt. Mensen hebben steeds minder tijd (en geduld) om lang te luisteren. Een Elevator Pitch lijkt misschien wat kunstmatig, maar geeft je wel de optie om in korte tijd aan een ander uit te leggen wat jouw unieke waardepropositie is. Een kort voorbeeld van een Elevator Pitch:

Ik ben personal trainer en help mensen die in een minimale tijd een maximaal trainingsresultaat willen bereiken. Daarbij richt ik mij voornamelijk op gewichtsverlies, toename van lichaamskracht en/of uithoudingsvermogen. Zo geef ik mijn klanten een beter gevoel van algemene fitheid en welbevinden.

6. Verdiep je in SEO (en SEA)

Iedereen wil tegenwoordig graag nummer 1 staan met zijn website of product. Dat gaat echter niet automatisch. Google bepaalt tegenwoordig met hele ingewikkelde en vooral geheime algoritmes wie er bovenin komen bij een zoekopdracht. Gelukkig weten we inmiddels veel over de manier van werken van Google en kun je een heel eind komen door slim in te zetten op Search Engine Optimalisation (SEO). Er zijn talloze Blogs die gaan over SEO. Wij hebben ook geschreven over deze vier tips. Je zou eens kunnen beginnen met de uitgebreide WIKI (artikel op Wikipedia) te lezen over SEO. Wanneer je direct en meetbaar resultaat wilt halen uit de zoekopdrachten bij Google, kun je kiezen voor Search Engine Advertising (SEA). Beter bekend als Google Adwords. Hier is het vooral zaak te onderzoeken wat de juiste trefwoorden zijn voor jouw product en het budget dat je er voor over hebt om een klik naar je Webpagina te krijgen.

7. Deel je kennis

Dat is een simpele tip, maar wel een hele cruciale. Door de opkomst van de sociale media kan het zijn dat mensen je product leren kennen via video’s op youtube of via een eBook dat je aanbiedt. Juist nu zijn er ontzettend veel kanalen om je eigen boodschap richting je doelgroep te sturen. Het schrijven van een boek of eBook is overigens één van de beste manieren om ergens autoriteit in te worden.

Ik heb tijdens de LAPT Megaconventie 2014 een presentatie gegeven over dit onderwerp. In deze presentatie staan ook nog een aantal nuttige links naar zaken die je verder kunnen helpen met je online branding. De presentatie kun je hier downloaden:

Ik wil hulp met mijn personal branding!

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten