Of het nu gaat om een startup of om een reguliere onderneming, elk nieuw merk wil graag vooraan lopen in de race om aandacht. De manier waarop je die aandacht krijgt is bij de Millennials en Generatie Z nogal aan het verschuiven naar een minimalistische benadering, waarbij het product of concept niet langer volop centraal staat. Daarnaast mag je aan de huidige generaties ook wel laten zien dat je een sociaal maatschappelijke positie durft in te nemen.
Hulp nodig bij je branding? Klik hier!
Minimalisme; less is more
Minimalisme is hot. Neem als voorbeeld het grote succes van de Japanse opruimgoeroe en bestseller auteur Marie Kondō, die in 2015 door Time magazine werd uitgeroepen tot één van de 100 invloedrijkste personen ter wereld. Op Netflix heeft ze een show getiteld ‘Tidying Up’ waarbij ze mensen helpt orde te scheppen in de chaos van spullen. Het idee is om je bij iedere bezitting af te vragen ‘word ik hier gelukkig van?’
Een goed voorbeeld hiervan is Brandless, een bedrijf dat producten verkoopt zonder merk.
Bedrijven beginnen zich diezelfde vraag te stellen, maar dan richting hun klanten. ‘Does it spark joy?’ is de hamvraag. Alles wat niet aan die voorwaarde voldoet, kan weggelaten worden. Een goed voorbeeld hiervan is Brandless, een bedrijf dat producten verkoopt zonder merk. Bijzonder verfrissend, want zo kun je opeens tandpasta kopen waar alleen het woord ‘tandpasta’ opgeschreven staat. Geen schreeuwerige kleuren of een merknaam waar je als consument niets mee hebt. Saillant detail is de samenwerking met Feeding America, een non-profitorganisatie die zich bezighoudt met het voeden van Amerikanen die onder de armoedegrens leven. Iedere aankoop, groot of klein bij Brandless levert één maaltijd op voor de organisatie.
Weerspiegel de waarden van Millennials
Millennials hebben graag een succesvolle carrière en daardoor een inkomen. Er is geld te besteden en bedrijven merken dat ze hier op moeten inspelen. De (latente) behoeften en waarden van millennials verschillen van de babyboom generatie. Millennials richten zich meer op merken die aansluiten bij hun morele kompas en zijn voor een groot deel meer maatschappelijk en politiek gedreven dan hun ouders.
Sportschoolketen Planet Fitness laat zien de waarden van millennials goed aan te voelen door hun sportscholen te benoemen als een ‘Judgement Free Zone’. Ze willen actief ‘gymtimidation’ tegengaan, oftewel intimidatie in de sportschool. Dit doen ze op paradoxale wijze door in hun campagnes spierbundels te weren uit hun sportscholen. Ook is het niet toegestaan om te staren naar het achterwerk van sportende vrouwen, en is het vragen om hulp een belangrijke waarde van de club.
Planet Fitness heeft haar filosofie breder getrokken door een samenwerking aan te gaan met anti-pesten organisatie Stomp Out Bullying. In de nieuwe campagne wordt een ‘Judgement Free Generation’ gepromoot, om zo ook algemene acceptatie buiten de sportschool te bekrachtigen.
Generatie Z staat om de hoek
Generatie Z is de opvolger van generatie Y, oftewel de veelbesproken millennials. Gen Z neemt langzaam deel aan de beroepsbevolking, en ondernemingen leggen daarom hun oor te luisteren bij hun doelgroep om op de juiste manier deze toekomstige consumenten te benaderen.
De verwachting is dat Gen Z alle karaktertrekken van Gen Y zal overnemen en overdrijven. Een nog kortere aandachtsspanne, hogere verwachtingen en meer bewustzijn op het gebied van sociaal maatschappelijke situaties. Vooral dit laatste is belangrijk, omdat het bedrijven dwingt om meer na te gaan denken over de eigen rol in de maatschappij. Het milieu, duurzaam ondernemen en een sterke maatschappelijke verantwoording zijn sleutelwoorden voor de toekomst.
Hulp nodig bij je branding? Klik hier!