Marketing vs. Branding, wat is het verschil?

avatar author Door Pascal Swier | 21 oktober 2021 | Leestijd: 5 min

Branding vs Marketing

Wij krijgen vaak deze vraag: “wat is het verschil tussen marketing en branding”, of “is branding hetzelfde als marketing?” En omdat er wel degelijk een verschil is tussen deze twee begrippen en de verschillen soms heel subtiel zijn, vertellen wij je in deze blog meer over de verschillen.

Om het verschil heel snel uit te leggen: Marketing is iemand voor een date vragen en Branding is de reden waarom ze ja zeggen. De twee begrippen zijn zeker verbonden met elkaar, maar niet hetzelfde.

Daarnaast is er een verschil tussen branding en marketing op macro en micro niveau. Want Branding is macro en Marketing is micro. Om dit toe te lichten gebruiken ik graag Adidas als voorbeeld:

Macro (Branding): Tegen 2024 wil Adidas al zijn schoenen en kleding gemaakt hebben van gerecycled polyester.

Micro (Marketing): Adidas gaf 200 ontwerpers wereldwijd hun eerste 100% recyclebare schoen voor betatests.

Door 200 ontwerpers deze betatest te geven toont Adidas haar inzet voor duurzaamheid.

Stuur ons een bericht

Branding

Branding is afgeleid van het Oud-Noorse woord ’brandr’. Het betekent ‘brandmerken’. Veehouders gebruikte letterlijk een brandmerk om de veestapels van verschillende eigenaren van elkaar te onderscheiden.

Hoe simpel en doeltreffend deze oorsprong ook is, branding is tegenwoordig wel wat meer dan je logo ergens op drukken. Branding zorgt ervoor dat een merk zoveel meer is dan alleen het label op je product, de dienst die je verleend of de organisatie waar je voor werkt.

Je kan dus stellen dat Branding de “waarom” is van kernwaarden. Deze kernwaarden zeggen wat over je bedrijf op de lange termijn. Het definieert het gehele traject om je bedrijf naar je kernwaarden te positioneren en het zorgt voor loyaliteit (de reden waarom je keer op keer voor hetzelfde bedrijf kiest). Je bedrijf is je merk en je merk is je bedrijf. Branding creëert waarde. Maar aan branding alleen heb je niet veel zonder de juiste marketing. Branding zonder marketing blijft een beetje als een goed voornemen. Je kunt bijvoorbeeld je personal branding helemaal helder hebben, maar als je dit niet op de juiste manier kunt uitdragen, gaat het nooit effect hebben.

Marketing

Als Branding de “Why” is, is Marketing de “How”. Hoe breng je de kernwaarden van je bedrijf over bij je doelgroep? Dit gebeurt vaak kleinschalig (micro) en op korte termijn. Het definieert tactieken om je merk of je product te positioneren. Deze acties genereren reacties en zetten dingen voor je merk in beweging. Door middel van Marketing uit je wie je bent en wie je wilt zijn. Marketing extraheert waarde. Marketing verwijst naar alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om de aan- of verkoop van een product of dienst te stimuleren. Marketing is er altijd en overal. Op websites, social media, in de supermarkt, trein, stadions, je brievenbus, tijdens een lezing, etc. 

Daar waar ik branding definieer als dat wat mensen denken, voelen en zeggen over je bedrijf, is marketing datgene wat jij over je bedrijf zegt.

Wat komt eerst?

Branding is de kern van je marketingstrategie, dus branding komt op de eerste plaats. Je marketingtactieken zullen blijven veranderen en volgt de huidige stand van zaken en culturele trends. Maar je Branding blijft meestal hetzelfde. Voor je start aan een marketingcampagne is het belangrijk om te weten wat je uit wilt dragen. Je kan het vergelijken met op vakantie gaan. Je moet eerst je bestemming weten voor je kunt bepalen hoe je daar komt.

Hoe beïnvloeden Branding en Marketing elkaar?

Voor je start aan een marketingcampagne is het belangrijk om te weten wat je uit wilt dragen. Je kan het vergelijken met op vakantie gaan. Je moet eerst je bestemming weten voor je kunt bepalen hoe je daar komt. Je start dus met je kernwaarden. Wat vind je belangrijk, wie wil je zijn en hoe wil je gezien worden. Wanneer je deze bestemming duidelijk hebt, kan je gaan bepalen hoe je er komt. Tijdens deze hele route naar je eindbestemming is het belangrijk je kernwaarden te onthouden. Vind jij duurzaamheid heel belangrijk en wil je gezien worden als duurzaam persoon dan sluit een vliegvakantie niet aan bij je kernwaarden. Zo werkt het ook met Marketing en Branding. Branding is je doel en je normen en waarden. Marketing is je route en de manier hoe je, je doel gaat bereiken.

Aan de slag met Branding en Marketing

In de blogs “5 tips om een merkstrategie op te zetten die future proof is” en “Bouw een merkstrategie die staat als een huis” gaan we dieper in op het opzetten van een sterk merk. Hier komen onder andere het hart van je merk (purpose, mission, values, vision) en waardepropositie aan bod.

In de blog “In 13 stappen een contentstrategie opbouwen” geven we je handvaten om je merkstrategie om te zetten in een marketingstrategie.

Ben je helemaal up to date met betrekking tot de verschillen tussen Branding en Marketing? Of wil je nog meer weten over deze begrippen? Aarzel niet en neem contact met ons op. We staan altijd open voor een gesprek over zaken die ons dagelijks bezig houden.

Ben je geïnspireerd geraakt voor dit artikel? Maak werk van je online marketing.

Over de auteur

Pascal Swier

Pascal Swier

Pascal is een strategische kracht binnen Fitbrand en tevens creatief auteur van vele blogs. Met een Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen en een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design van de Hanze Hogeschool Groningen, combineert hij diepgaande kennis van marketing met een creatieve flair voor video, fotografie en design. Deze unieke combinatie stelt hem in staat om merken naar een hoger niveau te tillen. Pascal gelooft dan ook in de stelling: “Marketing kun je vergelijken met iemand voor een date vragen. Branding is dan de reden dat iemand ja zegt.”

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten