Jouw logo is het belangrijkste herkenningspunt van jouw bedrijf of merk. In een ideaal scenario werpen klanten één blik op jouw logo en weten zij direct waar zij naar kijken en waar dit voor staat. We kennen allemaal de voorbeelden: de iconische “swoosh” van Nike of de drie strepen van adidas. Maar, ook iets simpels zoals de gouden M van McDonald’s of het icoon van YouTube kan alles zijn wat jij nodig hebt. Hoe iconisch ze ook mogen zijn: ook logo’s moeten soms worden veranderd. Een logo redesign is niet zomaar iets. Je gaat tornen aan jouw belangrijkste visuele baken der herkenning. Wat moet je nu wel en niet doen? Laten we langs de belangrijkste punten lopen.
Case: nieuw logo ontwerp voor Activio.
Wat is een goed logo eigenlijk?
Voordat we het überhaupt kunnen hebben over logo redesign, is het natuurlijk handig om vast te stellen wat een goed logo is. Logo ontwerp is niet eenvoudig. Een goed logo is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook effectief. Het moet uniek en makkelijk te herinneren zijn en de waarden en het karakter van jouw bedrijf of merk vertegenwoordigen. Een goed logo is – ondanks dat een logo makeover op een gegeven moment vaak onvermijdelijk is – tijdloos en veelzijdig. Wat betekent dat het op verschillende media en achtergronden goed moet werken. Belangrijk is ook dat het schaalbaar is, van groot billboard formaat tot kleine icoontjes op een website. Eenvoudig gezegd: jouw logo is jouw merk in een visual.
Is een redesign van een goed logo wel nodig?
Is jouw logo niet effectief, niet herkenbaar of simpelweg niet mooi? Kortom: werkt jouw logo gewoonweg niet? Dan is een redesign natuurlijk een no brainer. Maar, moet je een goed en succesvol logo uiteindelijk ook veranderen? De praktijk leert van wel. Wanneer je denkt aan de meest succesvolle logo’s kun jij je deze waarschijnlijk ogenblikkelijk voor de geest halen. Enkele voorbeelden hebben wij in de inleiding al genoemd, maar er zijn er nog veel meer te bedenken: Starbucks, Mercedes-Benz, Apple, Spotify… vul de lijst zelf maar aan.
Ondanks dat jij je deze logo’s direct voor de geest kunt halen, zijn ook dit logo’s die in de loop der jaren opnieuw ontworpen zijn. Soms ging het om redelijk subtiele evoluties, maar veel van ‘s werelds bekendste merken en bedrijven hebben het roer ook radicaal omgegooid met een nieuw logo. Dat doen zij natuurlijk niet zomaar. Achter elke verandering zit een team aan specialisten. Een logo redesign is ook niet zonder risico, vooral wanneer jouw logo alom bekend is.
Soms is een logo makeover nodig. Bijvoorbeeld, omdat het logo verouderd is of de kernwaarden van het merk niet meer goed reflecteert.
Waar je op dient te letten bij een logo redesign
Wat voor elk bestaand logo geldt, geldt natuurlijk ook voor nieuwe logo’s: de herkenbaarheid, esthetiek en visuele link met jouw bedrijf of merk moeten natuurlijk in orde zijn. Maar wat speelt nog meer? Wil jij jouw logo een makeover geven, dan is nu het moment om echt goed na te denken. Enkele punten waarbij je stil dient te staan:
- Relevantie: zorg dat het nieuwe logo relevant is voor de huidige tijd en cultuur.
- Herkenbaarheid: behoud elementen waardoor klanten jou nog steeds kunnen herkennen.
- Simpliciteit: vermijd onnodige complicaties. Een simpel logo is vaak effectiever en makkelijker te herinneren.
- Flexibiliteit: het logo moet op verschillende media en formaten werken
Trendy of trendbestendig?
We hadden het zojuist al even over enkele van ‘s werelds bekendste en sterkste logo’s die in hun geschiedenis ook al één of meerdere redesigns hebben gehad. Dat heeft in veel gevallen ook te maken met veranderende maatschappelijke trends. De huidige tijdsgeest dicteert vaak de vormgeving van logo’s, maar trends van nu kunnen over een jaar of tien 180 graden gedraaid zijn. Dat is een complicerende factor bij het ontwerpen van een nieuw logo of het updaten van een bestaand logo. Laat jij je sterk leiden door trends? Dan is de kans groot dat je een – voor nu – ijzersterk logo neerzet. Maar, hoe zit dat over een jaar of twintig?
Vind je dit niet erg, dan accepteer je waarschijnlijk dat jouw logo ergens in de (verre) toekomst wellicht weer een redesign nodig heeft. Je kunt er ook voor kiezen om zo veel mogelijk vast te houden aan tijdloze elementen. Zo creëer je waarschijnlijk een logo dat niet snel zal verouderen, maar heb je tegelijkertijd wellicht meer een uitdaging om er écht uit te springen.
Kijkend naar de trends van de afgelopen decennia is het eenvoudig om te zien waarom zoveel merken en bedrijven op een gegeven moment toch kiezen voor een redesign. Oude bedrijven zijn vaak begonnen met een logo met sterk kalligrafische elementen. Meer recente bedrijven hebben al heel wat trends en stromingen meegemaakt: van handgetekende stijlen tot een digitale revolutie die zorgde voor gradiënten, 3D en skeuomorfisme, waarbij stoffen en texturen een nadrukkelijke plek kregen. Later sloeg dit weer om in (soms overdreven) minimalisme, waarbij oude logo’s werden platgeslagen, ontdaan van details en werden herontworpen met strakke vlakken. Niet lang daarna kwam er weer een tegenbeweging op gang waarbij retro design weer hot werd.
Wat een trend is in logoland, hangt ook af van jouw sector en branche. Zo gingen tegelijkertijd tech- en mediabedrijven de minimalistische kant op, terwijl men in de food & beverage en horeca tegelijkertijd vaak koos voor meer artisan en traditionele logo’s.
Een redesign is geen garantie voor succes
Een logo redesign biedt kansen. Los van de eerder genoemde redenen kan een logo make-over ook voor opschudding zorgen. Het is een mogelijkheid om als bedrijf of merk een statement te maken: wij zijn er nog, wij doen nog keihard mee. Het kan echter ook verkeerd uitpakken.
Een recent voorbeeld van wat je gerust een ramp van een logo redesign mag noemen, is het Amerikaanse kledingmerk Gap. In 2010 kwamen zij met een nieuw logo en deden daarbij zo’n beetje alles fout. Veel kritiek was er op het feit dat het nieuwe logo onaangekondigd werd geïntroduceerd, maar dat kan ook juist heel goed uitpakken. Het had vooral te maken met de ontwerpkeuzes die volgens klanten (de belangrijkste beoordelaars van jouw logo!) alle planken mis sloegen. Het logo was niet herkenbaar, saai en oninspirerend, zo luidde de kritiek samengevat. Ook zagen klanten geen enkele verbinding met het merk, dat bekendstaat als nadrukkelijk klassiek-casual. Vervolgens vroeg GAP wat mensen dan wél zouden willen zien. Dat was de doodsteek waarmee het merk eigenlijk bekende niet goed genoeg te hebben onderzocht aan welke eisen hun nieuwe logo nu moest voldoen. Binnen een week (!) keerde het merk vervolgens schoorvoetend terug naar het oude logo.
Een ander bekend voorbeeld is sappenmerk Tropicana. Hun mislukte logo redesign in 2009 laat zien waarom het zo belangrijk is om herkenbaar en onderscheidend te zijn. Jarenlang kende iedereen het merk van de sinaasappel met een rietje erin. Toen Tropicana overging op een nieuw logo met een gelikt glas sap en een nieuwe typografie was de kritiek niet mals: onherkenbaar, overgestileerd maar toch te generiek en niet langer een visuele connectie met één van de USP’s van het merk: verse sappen. Het gevolg? Tropicana verloor binnen 2 maanden 20% aan omzet, zo’n 30 miljoen dollar….
Dat een logo redesign ook juist wél een enorme boost voor jou merk kan betekenen, wordt gelukkig ook vaak genoeg in de praktijk bewezen. Wereldwijd is Apple misschien wel het bekendste voorbeeld (lees hier waarom Apple’s logo zo doordacht is). Al ver voordat het iconische appeltje met de hap eruit verscheen was Apple al een wereldwijde speler. Maar wie herinnert zich oude logo’s? Precies, niemand. En dat terwijl het huidige logo zowel modern en iconisch als future proof is.
Want, áls er op een dag een redesign nodig is, dan zal er niet veel voor nodig zijn om het logo weer helemaal up to date te maken zonder drastische wijzigingen door te hoeven voeren. Datzelfde geldt voor Audi. Wie kent “de vier ringen” niet? Het knappe aan dit logo is dat het al meermaals is aangepast, eigenlijk zonder dat mensen dit door hebben gehad, terwijl het wel perfect bij de tijd is gebleven.
Ook in Nederland vind je tal van voorbeelden van geslaagde logomakeovers. Het logo van Heineken is meermaals subtiel veranderd, maar altijd hebben zij vastgehouden aan de kenmerkende groene kleur en ster. Ook KLM en ING hebben succesvol logo’s aangepast om relevant te blijven mét behoud van heritage.
Succes met een nieuw logo? Wij staan voor jou klaar
Is jouw bedrijf of merk toe aan een update (en upgrade) van jouw logo? Fitbrand staat voor jou klaar voor succesvol logo redesign. Zoals je hebt kunnen lezen is het redesignen van een logo echt geen eenvoudige klus. Wij weten waar je op moet letten en wat er nodig is voor succes.
Ons team kijkt ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige logo makeover. Check hier wat we voor je kunnen betekenen als het aankomt op een nieuwe logo.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je merkstrategie.