Vormgeving is overal. Althans volgens ontwerper Jeroen Broersma. Loop eens door een winkelstraat, scroll door je tijdlijn op sociale media of bekijk reclames op televisie. Huisstijlen, vormentaal en logo’s bepalen hoe de identiteit van een merk wordt waargenomen. En al die vormgeving, daar zitten natuurlijk echte mensen achter. In dit interview lees je over de inspiratiebronnen en werkwijze van één van onze eigen ontwerpers, Jeroen Broersma.
Jeroen begint altijd bij de briefing. Dit is simpel gezegd de volledig uitgeschreven vraag van een klant. Waar wil een klant heen met zijn of haar merk, en welke visuele identiteit kan dit het beste ondersteunen. Daarbij geldt: hoe beter de briefing, hoe beter Jeroen ideeën kan opdoen voor zijn ontwerpproces.
Soms kan dit gaan om de kleinste details. Kleine dingen die opvallen uit de brief blijven een tijdje rondtollen in Jeroens hoofd, en krijgen hier langzaam vorm. De volgende stap is het opdoen van inspiratie op verschillende platforms. Zijn favorieten zijn: Dribbble, Behance en Pinterest.
‘’Eigenlijk is het bekijken van de verschillende instagrampagina’s die ik volg, en het bezoeken van sites zoals Dribbble en Behance een dagelijke routine voor mij geworden.’’
Deze platforms zijn gewaardeerde showcase sites voor ontwerpers en designers, en dus de ideale plek om inspiratie uit op te doen. Daarnaast volgt Jeroen een aantal ontwerpers op Instagram. Op van die momenten dat ‘ie even niks te doen heeft, zoals in de trein of tijdens het wachten op de bus scrollt Jeroen door verschillende platforms heen om op die manier constant op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van vormgeving. ‘’Eigenlijk is het bekijken van de verschillende instagrampagina’s die ik volg, en het bezoeken van sites zoals Dribbble en Behance een dagelijks dingetje voor mij geworden.’’
Illustrator is zijn speeltuin
‘’Als ik voldoende inspiratie heb ga ik schetsen. Vroeger deed ik dit nog veel met potlood op papier, maar dat doe ik nu eigenlijk alleen nog maar als ik geen computer tot mijn beschikking heb, zoals bijvoorbeeld in de trein. Op dit moment is Illustrator mijn schetsboek, of eigenlijk speeltuin. Ik werk hier verschillende concepten uit op meerdere artboards.’’
Tijdens het vormgeefproces probeert Jeroen op zoek te gaan naar de ‘dubbele laag’ in een ontwerp. ‘’Dat is eigenlijk de vorm die je in eerste instantie niet ziet in een ontwerp. Een vorm die pas bij de derde of vierde keer kijken duidelijk wordt. Maar: er moet wel een gedachte achter zitten natuurlijk. De vorm die ik ‘verberg’ in mijn ontwerp moet wel aansluiten bij het merk concept dat we hebben opgesteld voor de klant.’’
Tijdens het schetsen van de verschillende concepten wordt er steeds meer toegewerkt naar de uiteindelijke vorm. Als Jeroen een passend beeld te pakken heeft dan gaat hij nadenken over de presentatie naar de klant toe. ‘’Bij een re-design (het opnieuw vormgeven van een merk) plak ik altijd het oude logo naast mijn eigen ontworpen logo. Zo kan de klant duidelijk de verschillen zien. Ik maak dan een stylesheet met de gebruikte kleuren, typografie en vormen. In zo’n stylesheet kan ik ook een logo of huisstijl in verschillende toepassingen laten zien. Bijvoorbeeld staand, liggend, in zwart/wit, maar ook toegepast in mock-ups (model van een ontwerp). In een mock-up gaat een ontwerp pas écht leven.’’
Logo concept in een mock-up voor Marbles
Design trends
Jeroen gelooft niet direct in het belang van trends op het gebied van vormgeving. ‘’Veel belangrijker vind ik om te kijken naar de functie van een ontwerp. Ik kijk naar de klant, niet alleen naar de trends. Als je het hebt over een logo, moet deze vooral toepasbaar zijn naar de wensen van de klant. Zo denk ik na over een vorm die gebruikt kan worden als favicon, voor sociale media en in drukwerk. Dit kan dan een volledig logo zijn, of bijvoorbeeld alleen de vorm zonder typografie.
Verder zie ik wel bepaalde ontwikkelingen in de wereld van design. Neem bijvoorbeeld gradiënts, die worden nu erg veel gebruikt. Wel grappig, want toen Instagram vijf jaar geleden een logo gebruikte waar een gradiënt inzat, viel iedereen er over. Dat kon echt niet. Maar hier zette Instagram toch een trend mee, want nu zie je het overal.
Logo ontwerp stadia voor Fitgrounds
Zelf hanteer ik toch meestal een vast aantal criteria waarvan ik vind dat het een goed ontwerp maakt. Ik let op schaalbaarheid, of een logo nog goed werkt in zwart-wit, en of het ontwerp pixel perfect is.’’
Vormgeving is overal
Voor Jeroen is inspiratie nooit ver te zoeken. In principe is vormgeving overal. ‘’Als ik onderweg ben kijk ik altijd om me heen. Neem bijvoorbeeld het industrieterrein langs de kant van de weg. Als ik in de auto zit vind ik het interessant om al die verschillende logo’s op de gevels van gebouwen te bekijken.
Ontwerpproces voor een monogram
Maar ook architectuur, overal zit een vorm in. Leuk vind ik het als per toeval ergens op straat vormen samenvloeien tot een nieuwe vorm. Dit kan op zoveel verschillende manieren, zo zag ik laatst een trappenhuis die er onder een bepaalde hoek erg interessant uitzag. Dat neem ik dan weer mee als inspiratie.’’
Jeroen maakt overigens niet alleen logo’s bij Fitbrand, maar houdt zich ook bezig met het opzetten van nieuwe merken, social media campagnes, brand manuals & style guides, huisstijlen, drukwerk, websites, het ontwikkelen van templates en is een kei in het vormgeven van mailchimp flows.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je logo ontwerp.
Over de auteur
Peter van der Steege
Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze services te optimaliseren.
Functioneel
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.