Het belang van een style guide voor een sterk merk

avatar author Door Peter van der Steege | 13 mei 2019 | Leestijd: 6 min

 

Het doel van een goede style guide is om ervoor te zorgen dat de kracht van je merk consistent is op elk niveau. Van het logo, de website, social media posts en e-mail nieuwsbrieven, tot fysieke producten als een visitekaartje en verpakkingen. Elke ervaring die een klant heeft met je merk moet consistent en trouw zijn aan je merkwaarden. Oftewel, een herkenbaar merk.

Gun je merk een consistente start

De andere bonus van het hebben van een eigen style guide voor je bedrijf is dat het je leven gemakkelijker maakt! Als het tijd is voor een nieuwe promo op Instagram, je volgende nieuwsbrief of een blogpost, weet je wat er moet gebeuren. Het vertelt je alles over welke kleuren, lettertypen en type afbeeldingen je kunt gebruiken wat het ontwerpproces zo veel sneller zal maken. Bijkomend voordeel is dat als je een freelancer of ontwerper voor je bedrijf inhuurt, je ze de style guide direct kunt geven om aan te refereren. Zo ben je er zeker van dat alles wat ze produceren ook in overeenstemming is met je huidige branding.

Logo of huisstijl ontwerp nodig? Klik hier!

Wat heb je zoal nodig voor een goede style guide?

NATUURLIJK EEN LOGO

De vereisten voor je primaire logo zijn als volgt; het moet duidelijk en eenvoudig zijn, in kleur en zwart-wit werken en herkenbaar zijn op kleine afmetingen. Je primaire logo is wat voornamelijk gebruikt wordt op je website, visitekaartjes en bijvoorbeeld je kleding.

logo style guide

Een professionele ontwerper zal in sommige gevallen ook alternatieve versies van je logo aanleveren. Deze variaties zijn nodig als je weet dat het primaire logo niet goed tot zijn recht komt op bepaalde uitingen. Een ronde of horizontale lay-out kan bijvoorbeeld nodig zijn voor een kledingtas of om pennen te bedrukken. Het zal echter afhangen van je behoeften hoe veel logo versies je nodig hebt. Wel moet je ervoor zorgen dat ze consistent zijn om je merkuitstraling niet te veel te verdunnen.

Een sub-merk kan een vereenvoudigde versie van het primaire logo zijn dat kan worden gebruikt op secundaire merkelementen, zoals een favicon voor je website, of een identiteitsmerk ergens op een fysiek product.

Meer weten over merkidentiteit? Neem een kijkje naar deze blog over merkidentiteit.

KLEURPALETTEN

Minstens zo belangrijk voor de herkenbaarheid is je kleurenpalet. Deze sluit aan bij de kleuren van je logo of de uitstraling van je merk. Als dit goed wordt ingezet kan het op alle touchpoints in je bedrijf worden toegepast om een samenhangend merk te creëren. De kleuren die je gebruikt zijn bedoeld om een bepaalde sfeer of gevoel op te roepen bij je doelgroep. Je wilt dat zij emotioneel reageren op de kleuren die je gebruikt, bij de kleurkeuze moet je dan ook rekening houden met kleurenpsychologie.

style guide kleuren

Mijn suggestie is om een primair kleurenpalet van 2 tot 4 kleuren te hebben. Het secundaire kleurenpalet bevat tot 10 extra, afhankelijk van je merk. Definieer in je style guide elke kleur met waarden voor print (CMYK) en digitale projecten (RGB, HEX). Let ook op de Pantone-kleuren, indien aanwezig, met hun toegekende waarden.

EIGEN TYPOGRAFIE

Gewoonlijk heeft een merk 2-3 verschillende lettertypen die consequent worden gebruikt in alle ontwerpelementen. Te veel lettertypen = verwarrend, rommelig en zeker niet consistent! Het is dus belangrijk om aan te geven welke lettertypen je wanneer gebruikt in je merk en alle uitingen. Kijk ook goed hoe ze in combinatie met elkaar moeten worden gebruikt. het is trouwens aan te raden om gebruik te maken van de immense gratis font bibliotheek van Google (Google Fonts). De lettertypen van Google zijn namelijk ook gratis te gebruiken op je website.

style guide typografie

Je moet ervoor zorgen dat de lettertypen, net als bij het kleurenpalet, een weerspiegeling zijn van de kernwaarden van je merk. Als je bijvoorbeeld luxe mannen horloges verkoopt, ga je geen vrolijk, bloemrijk lettertype gebruiken. Dan ga je eerder voor een krachtig, klassiek lettertype.

PATRONEN & TEXTUREN

Als je branding zich leent voor het gebruik van patronen of texturen die bijvoorbeeld als achtergrond worden gebruikt, zorg er dan voor dat deze in de style guide staan. Laat ook zien hoe deze patronen gecombineerd worden met tekst en andere elementen. Patronen kunnen bijvoorbeeld goed gebruikt worden in social media afbeeldingen.

FOTOGRAFIE

De fotografie die je gebruikt zal ook de toon van je visuele branding bepalen, en je moet ervoor zorgen dat deze consistent is. Specificeer in je style guide de stijl en het type afbeeldingen dat moet worden gebruikt. Bepalende elementen voor fotografie zijn de lichtinval (zijn ze licht of donker), contrast (hoog of laag), en kleurtoon en color grading. Qua type afbeelding kun je nog kijken of de beelden zijn gefocust op gezichten, uitdrukking, expressie en bijvoorbeeld de setting (buiten, binnen, op locatie of in een studio).

fotoshoot op locatie fitness amsterdam

WEB ELEMENTEN

Favicon – kan het sub-merk van je logo zijn.
Sociaal – je social media iconen moeten in overeenstemming zijn met je branding stijl.
Pictogrammen – aangepaste iconografie kan je merk ook echt onderscheiden van andere merken.
Titels – alle aangepaste zijbalkkoppen moeten allemaal dezelfde designstijl hebben.

GRAFISCHE ELEMENTEN

Je kunt ook een aantal vaste illustraties of grafische elementen hebben die in je gehele branding voorkomen, neem ze op in je style guide en specificeer waar en hoe ze gebruikt worden.

Hoe maak je een eigen style guide voor je merk?

Als je alle elementen van je merk al in huis hebt, kun je een ontwerper vragen om een style guide voor je samen te stellen. Een professionele ontwerper zal alle relevante ontwerpen tijdens het ontwerpproces met je delen. Als je zelf je visuele identiteit hebt gemaakt, kun je met behulp van verschillende softwareprogramma’s je eigen style guide samenstellen.

branding groningen fitbrand

Ik raad het gebruik van Adobe InDesign aan, hier is namelijk goed in te werken met tekst én beeld. Stel dat je zelf je logo gaat ontwerpen dan is Adobe Illustrator  king. Als je geen vaardigheden hebt op het gebied van InDesign of Illustrator, zou je de gratis tool Canva kunnen proberen. Hier kan je al je merkelementen uploaden. Dit is natuurlijk vooral handig als je Canva vaak gebruikt om afbeeldingen voor je bedrijf te maken. Uiteraard kan je ook gewoon een programma als Word of Google docs gebruiken.

Je kunt nog een stap verder gaan door voor elk van je social media platforms een branding guide te maken. Dit kan handig zijn om de verschillen tussen elk van je social media platforms te zien.

Als je nog niet over alle elementen van je visuele branding beschikt, kun je een professionele ontwerper of bureau inhuren die veel afweten van branding. Het is namelijk vaak niet zo dat als iemand een mooi logo kan maken diegene de rest van je merk ook kan vormgeven. Een visuele identiteit opbouwen op basis van je bedrijfswaarden, persoonlijkheid, uitstraling en tone of voice is een vak apart. Let hier dus goed op.

Hulp nodig bij het opzetten van je eigen style guide? Laat het ons weten, want we zijn hier in gespecialiseerd.

Logo of huisstijl ontwerp nodig? Klik hier!

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten