Grote merken onderscheiden zich in kleine details

avatar author Door Pascal Swier | 03 August 2020 | Leestijd: 6 min

 

Het waren de cowboys uit het wilde westen die hun koeien brandmerkten met hun uniek ontworpen ijzeren brandmerk (logo) om te laten zien welke koeien van hun waren. Vandaar dat we het tot op de dag van vandaag branding (vertaald brandmerken) noemen.  Sommige grote merken onderscheiden zich ook graag met opvallende details in het beeldmerk. Daarmee versterken ze als het ware hun eigen brandmerk.

“It’s the little details that are vital.
Little things make big things happen.” – John Wooden

Branding is natuurlijk meer dan alleen een logo, maar hoe onderscheiden sommige grote merken zich nou met opvallende details in hun logo? In dit artikel laten we enkele sprekende voorbeelden zien.

FedEx

FedEx is een van de wereld bekendste koerierdiensten en heeft op het eerste oog een vrij eenvoudig maar toch herkenbaar logo. Toch is er bij het ontwerpen van het logo goed nagedacht over het verhaal dat het vertelt. Want tussen de ‘e’ en de ‘x’ zie je een pijl. Vooruit met snelheid en precisie, is de betekenis daarvan.

FedEx logo pijl tussen E en XBron: Pixellogo

Vierkant, makkelijk, lekker

Al jaren wordt er geprocedeerd over de vorm van chocola. Met de slogan ‘vierkant, makkelijk, lekker’, maakt het Duitse merk Ritter Sport sinds 1932 vierkante chocoladerepen. Volgens het chocolademerk zijn de vierkantjes zo typerend voor de chocola, dat klanten ze zelfs zonder merknaam zouden herkennen. Ritter Sport heeft de vierkante chocola dan ook als merk geregistreerd.

Jarenlang probeerde Milka het alleenrecht van Ritter Sport te doorbreken, maar de hoogste rechter gaat daar niet in mee. Op 23 juli 2020 oordeelde een rechtbank in Duitsland dat Chocolademerk Ritter Sport de enige is die vierkante chocoladerepen mag maken, wat ervoor zorgt dat klanten het merk alleen al zullen herkennen aan de vorm van de chocola.

Ritter sport vierkante chocoladereepBron: Ritter Sport

Meer chocolade, meer vormen

Dat de vorm van chocolade wel degelijk belangrijk is, blijkt dus. Maar niet alleen Ritter Sport chocola is te herkennen aan de vorm, ook Toblerone heeft een unieke eigen vorm waaraan de chocolade te herkennen is zonder het te proeven. De vorm van de chocolade verwijst naar de Zwitserse berg Matterhorn.

Stuur ons een bericht

De bergachtige vorm is niet alleen verwerkt in de chocolade maar ook in de verpakking én in het logo. Maar als je goed naar de berg in het logo kijkt, zie je nog een verborgen detail. In de linkerkant van de berg is een beer afgebeeld. Deze beer verwijst naar het Zwitserse Bern, de stad van de beren waar het bedrijf gevestigd is.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Adam Evans-Lee (@thebeardedflorist) op

Nog één stukje chocolade dan…

Dat grote chocolademerken zich niet alleen proberen te onderscheiden in de smaak van hun chocolade moge nu wel duidelijk zijn. Maar er is nog een chocolademerk dat zich onderscheidt in de vorm van hun repen. Tony’s Chocolonely streeft naar fair trade en het (kind)slaafvrij maken van de cacao industrie. De repen van Tony’s Chocolonely bestaan uit ongelijke stukken. De ongelijke stukken staan symbool voor de inkomsten in de chocolade industrie.

Tony’s Chocolonely probeert zich niet enkel te onderscheiden met de vorm van hun repen, maar vertelt ook de boodschap en missie die ze als merk uitdragen.

050 fietsstad-logo

Groningen staat bekend als een ware fietsstad. Maar liefst zestig procent van al het bewegingsverkeer daar gebeurt op de fiets. Ze hebben in Groningen een lange traditie van een goed en duidelijk fietsbeleid. Die traditie en het imago wil de stad in ere houden. Daarom besloten ze in 2016 nog meer de focus te leggen op fietsers. Naast dat ze de fietsers nog meer ruimte gaven dan voorheen bedachten ze ook een campagne genaamd: “Groningen Fietsstad”.

Groningen ontwierp een logo voor deze campagne en voerde dit overal door. Het logo is een fiets opgebouwd uit het netnummer van Groningen, namelijk 050. Het Groningen fietsstad logo is nog altijd te zien op alle stoplichten in de stad.

Groningen fietsstad logo als stoplicht Bron: DVHN

Bliklipje

In 1963 verwierf Ermal Fraze patent op een soort blikje, met een lipje waarmee het blikje zonder opener geopend kon worden. Een dergelijk systeem wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt.

Waar de meeste merken niet veel afwijken van het ontwerp van Ermal Fraze doet Red Bull dit wel. Want in de lipjes van de blikken van Red bull hebben zij hun kenmerkende stier verwerkt zonder dat het functionaliteit verliest. Het is een klein detail wat Red bull onderscheid van de vele kleinere en goedkopere concurrenten.

Lip van blikje redd bull
Bron : RedBull

Van A tot Z

Amazon, een van de grootste webwinkels in de wereld biedt alles van A tot Z aan. Dit is precies wat het logo vertelt. De oranje streep onder het logo dient als pijl tussen de A en Z. Daarnaast vormt de boog samen met de A en Z een glimlachend gezicht wat verwijst naar het tevreden maken van klanten van de webwinkel.

Amazon a tot z glimlachBron: Business Insider

Toyota

Het huidige Toyota logo bestaat uit drie ovalen. De binnenste twee staan symbool voor de relatie van het merk en de klant en de buitenste ovaal verbeeld dat het merk wereldwijd actief is. Maar het leuke aan deze cirkels is dat alle letters van het woord Toyota gevormd kunnen worden.

Toyota logo drie cirkels en alle lettersBron: Business Insider

Het zit in de kleine dingen

Of het nou gaat over het ontwerpen van je logo, de vorm van je product, de toepassing van je merkelement of het uiten van je missie. Details maken het verschil. Ze kunnen ervoor zorgen dat klanten je merk herkennen zonder je merk daadwerkelijk te zien. Dit is de manier hoe grote merken zich kunnen onderscheiden met kleine details. Die kleine details vinden is niet altijd gemakkelijk. Daarom investeren merken bijvoorbeeld steeds vaker in AI als onderdeel van hun marketing. Zo kun je op ideeën komen die je anders waarschijnlijk niet had gezien.

Onderscheidend zijn met je merk?

Wil jij je onderscheiden met merk en logo details? Fitbrand helpt je hier graag bij! Door middel van een strategische sessie stellen we samen met jou het hart van je merk vast. Wat is jouw purpose, je missie en visie, wat zijn je kernwaarden en welke buyer persona’s horen daarbij. Met deze inzichten is het mogelijk jouw klanten een perfecte merkbeleving te laten ervaren.

Plan een call voor meer info

Over de auteur

Pascal Swier

Pascal Swier

Pascal is een strategische kracht binnen Fitbrand en tevens creatief auteur van vele blogs. Met een Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen en een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design van de Hanze Hogeschool Groningen, combineert hij diepgaande kennis van marketing met een creatieve flair voor video, fotografie en design. Deze unieke combinatie stelt hem in staat om merken naar een hoger niveau te tillen. Pascal gelooft dan ook in de stelling: “Marketing kun je vergelijken met iemand voor een date vragen. Branding is dan de reden dat iemand ja zegt.”

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten