Het belang van een goed lettertype is ontegenzeggelijk groot, als er gekeken wordt naar de waarde voor een merk. Er zijn online duizenden fonts beschikbaar, zowel gratis als tegen betaling. Maar het meest loont een eigen font, oftewel een custom(made) font. Grote namen als Apple, Coca-Cola en ja, zelfs Fitbrand maken gebruik van custom fonts in het logo.
Winnaars en verliezers
Sommige lettertypes laten zich beter lezen dan andere. ’s Werelds meest gebruikte font is de Helvetica. Helvetica is een schreefloos (sans serif) lettertype ontworpen door Max Miedinger en Eduard Hoffmann. Volgens grafisch vormgever Wim Crouwel is het font ‘neutraal’, en ‘heeft het geen eigen uitdrukking’. Om die reden komt de boodschap van het ontwerp helder over. De Helvetica wordt veel gebruikt in aanplakbiljetten, logo’s, bewegwijzering in gebouwen, openbaar vervoer en andere vormen van infrastructuur. Het lettertype is zo wijdverspreid dat er zelfs een complete film aan gewijd is.
Waar Helvetica de veldslag heeft gewonnen, is Comic Sans de grote verliezer. Het font is ontworpen door Microsoft in 1994 voor het gebruik in ‘informele’ documenten, en gebaseerd op de handgeschreven lettering in tekstballonnen van stripverhalen. Het is een korte razend populair geweest, wat als gevolg heeft gehad dat Comic Sans bij veel mensen een hoog clichégehalte heeft ontwikkeld. Comic Sans is tegenwoordig het meest gehate font ter wereld.
Dit lettertype belandde uiteindelijk op de maan, als metgezel van de Apollo 11 missie.
Dan is er nog een font die in haar bestaan een opvallende reis heeft doorgemaakt, namelijk Futura, een lettertype ontworpen door Paul Renner in het Duitsland van de jaren ’20 vorige eeuw. Het lettertype werd door de Nazi’s verbannen uit Duitsland omdat het ‘te modern’ zou ogen. Even leek het of Futura haar laatste adem had geblazen, maar niets was minder waar. Het font belandde uiteindelijk op de maan, als metgezel van de Apollo 11 missie.
Groningen Sans Serif – Font Designed and Crafted by Maya GS, Distributed by Webhance Studio.
Groningen font
Net zoals veel merken een eigen font hebben om zich te onderscheiden van de rest, hebben ook steden en landen eigen fonts. Zo ook het fijne Groningen. Meerdere zelfs. Er is dit Groningen font, gebaseerd op de vorm van de fietsen die zo veelvuldig in de stad worden gebruikt. En dan is er deze, een schreefloos font dat op het eerste oog helemaal niets met Groningen te maken heeft, maar wel de naam van de stad draagt. Het straatbeeld van een stad wordt ook grotendeels bepaald door de bedrijven en instellingen die er huizen. Zo heeft Groningen de Rijksuniversiteit, die het font Egyptienne uitdraagt in haar logo, of het Groninger museum, die weer haar eigen font heeft laten maken.
Het belang van custom fonts
Bij Fitbrand houden we ontzettend van typografie, dit is dan ook terug te zien in de logo’s en huisstijlen die we maken voor onze klanten. We denken altijd na over de rol van een font in het kader van je style guide. Voor veel logo’s maken we gebruik van zelf ontworpen typografie en custom made fonts. Op die manier is onze klant verzekerd van een uniek beeldmerk dat zich sterk kan onderscheiden van anderen op een verzadigde markt.
Benieuwd naar hoe we dit doen? Neem dan een kijkje in ons portfolio!