Een lettertype online kiezen of liever een custom font?

avatar author Door Peter van der Steege | 15 maart 2019 | Leestijd: 3 min

 

Het belang van een goed lettertype is ontegenzeggelijk groot, als er gekeken wordt naar de waarde voor een merk. Er zijn online duizenden fonts beschikbaar, zowel gratis als tegen betaling. Maar het meest loont een eigen font, oftewel een custom(made) font. Grote namen als Apple, Coca-Cola en ja, zelfs Fitbrand maken gebruik van custom fonts in het logo.

Winnaars en verliezers

Sommige lettertypes laten zich beter lezen dan andere. ’s Werelds meest gebruikte font is de Helvetica. Helvetica is een schreefloos (sans serif) lettertype ontworpen door Max Miedinger en Eduard Hoffmann. Volgens grafisch vormgever Wim Crouwel is het font ‘neutraal’, en ‘heeft het geen eigen uitdrukking’. Om die reden komt de boodschap van het ontwerp helder over. De Helvetica wordt veel gebruikt in aanplakbiljetten, logo’s, bewegwijzering in gebouwen, openbaar vervoer en andere vormen van infrastructuur. Het lettertype is zo wijdverspreid dat er zelfs een complete film aan gewijd is.

Waar Helvetica de veldslag heeft gewonnen, is Comic Sans de grote verliezer. Het font is ontworpen door Microsoft in 1994 voor het gebruik in ‘informele’ documenten, en gebaseerd op de handgeschreven lettering in tekstballonnen van stripverhalen. Het is een korte razend populair geweest, wat als gevolg heeft gehad dat Comic Sans bij veel mensen een hoog clichégehalte heeft ontwikkeld. Comic Sans is tegenwoordig het meest gehate font ter wereld.

Dit lettertype belandde uiteindelijk op de maan, als metgezel van de Apollo 11 missie.

Dan is er nog een font die in haar bestaan een opvallende reis heeft doorgemaakt, namelijk Futura, een lettertype ontworpen door Paul Renner in het Duitsland van de jaren ’20 vorige eeuw. Het lettertype werd door de Nazi’s verbannen uit Duitsland omdat het ‘te modern’ zou ogen. Even leek het of Futura haar laatste adem had geblazen, maar niets was minder waar. Het font belandde uiteindelijk op de maan, als metgezel van de Apollo 11 missie.

Groningen Sans Serif – Font Designed and Crafted by Maya GS, Distributed by Webhance Studio.

Groningen font

Net zoals veel merken een eigen font hebben om zich te onderscheiden van de rest, hebben ook steden en landen eigen fonts. Zo ook het fijne Groningen. Meerdere zelfs. Er is dit Groningen font, gebaseerd op de vorm van de fietsen die zo veelvuldig in de stad worden gebruikt. En dan is er deze, een schreefloos font dat op het eerste oog helemaal niets met Groningen te maken heeft, maar wel de naam van de stad draagt. Het straatbeeld van een stad wordt ook grotendeels bepaald door de bedrijven en instellingen die er huizen. Zo heeft Groningen de Rijksuniversiteit, die het font Egyptienne uitdraagt in haar logo, of het Groninger museum, die weer haar eigen font heeft laten maken.

Het belang van custom fonts

Bij Fitbrand houden we ontzettend van typografie, dit is dan ook terug te zien in de logo’s en huisstijlen die we maken voor onze klanten. We denken altijd na over de rol van een font in het kader van je style guide. Voor veel logo’s maken we gebruik van zelf ontworpen typografie en custom made fonts. Op die manier is onze klant verzekerd van een uniek beeldmerk dat zich sterk kan onderscheiden van anderen op een verzadigde markt.

Benieuwd naar hoe we dit doen? Neem dan een kijkje in ons portfolio!

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding
Design

Blending; hoe merken zich in ons leven integreren

De afgelopen jaren zien we steeds meer bekende merken rebranden naar een platte, minimalistische, [..]
Lees meer
Branding
Design
Marketing

De zoektocht naar een nieuwe Tone of Voys

Zorgen dat jouw bedrijf kan bellen en bereikbaar is voor jouw klanten. Dat is wat Voys doet, maar [..]
Lees meer
Sluiten