Bij Fitbrand houden we er wel van als een fotoshoot (of videoshoot) op rolletjes loopt. Maar ervoor zorgen dat de klant ook precies krijgt wat hij wil, dat vraagt om één ding: een goede organisatie. Want je wil je tijd in de studio zo goed mogelijk gebruiken. En als er dan toch iets mis gaat: dan weet je meteen wat de andere opties zijn.
Toen Planet Fitness eind 2014 bij ons kwam wilden ze drie soorten foto’s: Productfotografie, foto’s die de juiste trainingstechniek met de producten tonen en lifestyle fotografie. In overleg werd dat uitgewerkt tot een uitgebreide lijst waarin alle producten opgesomd worden, en vanuit welke hoek het gefotografeerd moest worden. Een onmisbare lijst, want alle attributen moeten er straks wél zijn om te fotograferen. En het helpt met de juiste foto terug te vinden na de shoot. Want dat is nog niet zo makkelijk met meer dan 3000 foto’s.
Planning: nog meer lijstjes
Als je die lijst hebt, dan ga je in overleg. Hoe kan je het beste alles tonen? Hoeveel kan je ‘schieten’ op één dag? Wat is de beste (betaalbare) locatie? Is het niet een idee om juist een bokstraining te doen? Want uit ervaring weten we dat dat er zo goed uitziet op beeld. Uiteindelijk maak je een plan. Welke apparatuur heb je nodig? Is het handig om een tweede fotograaf te gebruiken? Wanneer kan iedereen? Uiteindelijk komen we uit op 2x twee dagen op twee verschillende locaties.
Fotoshoot 1: Techniek in de studio
Omdat de productfoto’s en de ‘technische’ foto’s die de juiste trainingstechniek laten zien vooral zo duidelijk mogelijk moesten zijn kozen we ervoor die in twee dagen in een fotostudio op een witte achtergrond te fotograferen. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor gebruik in bv. een catalogus of een webshop. Mooi werk, maar je probeert niet al teveel emotie te laten zien, want op een pagina vol van foto’s leidt dat eigenlijk gewoon teveel af. Prima fotostudio trouwens van de Cine Media Groep.
Fotoshoot 2: Metaalkathedraal
Ons hart ging dan vooral ook sneller kloppen van de twee dagen die we op locatie fotografeerden bij de Utrechtse Metaalkathedraal. Nu konden de sporters écht los. We gebruikten een paar lampen voor een dramatisch schaduw-effect, en om wat andere schaduwen weg te werken, en dan maar gaan! Want dan is álles echt. De spray met baby-olie die je kan gebruiken om zweet mee na te maken hadden we dan ook bijna niet nodig. Terwijl het toch écht nog hartje winter was, en het meegenomen warmtekanon ook zeker geen overbodige luxe was.
Hard werken, met af en toe een pauze
En dan loopt het eigenlijk gewoon heel lekker. Je merkt aan alles dat de voorbereiding niet voor niets was. Iedereen weet wat hij of zij moet doen, wat er moet gebeuren, en op welk moment. Samen trainen met de Kettlebell, een groepstraining op de body bike, of een individuele training met een battle rope. Je ziet op de foto’s dat de inspanning écht is. De enorme ervaring en kennis van Bas Hollander hielp daarbij de puntjes op i te zetten. Want in je enthousiasme vergeet je soms je rug even helemaal recht te houden, terwijl dat wel hoort natuurlijk. Of wanneer je toch écht even een pauze moet nemen.
Moe, maar tevreden
En als je dan, zonder in tijd uit te lopen, de twee draaidagen afsluit dan ben je moe, maar tevreden. Terug naar Fitbrand om alle apparatuur weer schoon te maken, en de foto’s uit te zoeken. En omdat het allemaal al op locatie is geschoten ben je dan al bijna klaar. Alleen nog even een klein beetje de kleuren aanpassen, maar geen urenlange Photoshop sessies om de foto’s maar te laten sprankelen, en details aan te passen die nooit iemand ziet. Simpel, doeltreffend, en écht. Daar houden we van. Plan nu een fotoshoot!
Proef de sfeer
Niet alles valt in woorden uit te leggen. Bekijk daarom de video om de sfeer van een fotoshoot op locatie met Fitbrand te proeven. En je krijgt meteen een sneak preview van de nieuwe folder van Planet Fitness!
Meer foto’s bij onze cases
Nog meer zien? Bekijk dan een selectie van het eindresultaat in onze Planet Fitness Lifestyle Photography case.
De Crew :
Fotografen:
Peter van der Steege en Angelo Roga
Productie:
Hilly Goedhart
Foto- en videografie
‘behind the scenes’:
Nienke Meijeringh en Orlando Mual
Technisch advies:
Bas Hollander
Modellen:
Dennis Toppin, Yves van de Eynden,Bas Hollander, Kim Vergouwen, Chantal de Rooij, Louise Duif, Annabelle van Gorcom en Laura Pels
Over de auteur
Peter van der Steege
Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze services te optimaliseren.
Functioneel
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.