Zorgen dat jouw bedrijf kan bellen en bereikbaar is voor jouw klanten. Dat is wat Voys doet, maar dan op een unieke manier. 15 jaar geleden ontwikkelde Voys bij TNO een product dat de telecomwereld radicaal zou veranderen: telefonie in de cloud. En daar werden met de jaren steeds meer bedrijven fan van. Terwijl Voys groeide, merkten ze dat alleen techniek niet genoeg zou zijn.
Hoe zorg je dat iedereen in je bedrijf met en voor de klant kan werken? Dat was de vraag die Voys zichzelf in 2012 stelde. Daarop besloot Voys de gelijkwaardigheid met de klant en gelijkwaardigheid onderling te verankeren in de manier waarop zij de dingen organiseren. Sindsdien werkt het bedrijf met het Voys Model, een organisatiemodel zonder managers en functies. Inmiddels zijn meer dan 12.000 bedrijven optimaal telefonisch bereikbaar, werken ze bij Voys en zusterbedrijf Devhouse Spindle samen met meer dan 120 collega’s en is de telecomprovider actief in vier landen. Waar Voys met het product Freedom de MKB-markt bedient, biedt het bedrijf met One dé communicatie-oplossing voor grootzakelijk Nederland.
Bij zo’n onstuimige groei hoort een merk dat verder mee kan groeien. Daarom schakelde Voys in 2020 Fitbrand in. Over de zoektocht naar de nieuwe merkuitstraling sprak ik met Wouter Brem (marketeer bij Voys), Peter van der Steege en Jeroen Broersma.

De aanleiding voor deze rebranding
Voys is een vooruitstrevend bedrijf dat door de jaren heen flinke groei heeft doorgemaakt.Voys had vorig jaar duidelijk voor ogen waar het voor zou moeten staan en was toe aan een uitstraling die daarbij aansluit en die ook mee kan groeien met het bedrijf. Het doel van Voys was niet om de gehele huisstijl compleet op de schop te gooien. Wat Voys nodig had op het gebied van branding was structuur.
Wouter Brem: “Twee jaar geleden zijn we met Voys qua branding een andere kant opgegaan. We wilden niet meer “middle-of-the-road” zijn en kleur bekennen. We hebben liever 50 mensen die echt achter ons staan dan 100 die ons wel oké vinden”. En over content zegt Wouter volgende:
“We willen veel met Voys: Internationalisering, duurzaam ondernemen, betekenisvol ondernemen, ons product blijven verbeteren en meer content maken. De afgelopen jaren geven we steeds meer uit aan adverteren terwijl we het gevoel hebben dat we datzelfde geld ook kunnen steken in het maken van waardevolle content waar mensen meer op zitten te wachten.”
Waarom Voys voor Fitbrand koos
Voys oriënteerde zich bij verschillende branding bureaus maar kreeg van de meeste terug dat een complete rebranding de oplossing zou zijn. Dit was anders bij Fitbrand. Omdat Peter van der Steege telkens weer de waaromvraag stelde, werd voor hem duidelijk dat Voys geen complete rebranding nodig had maar vooral de juiste structuur en een set aan goeie richtlijnen.
Peter van der Steege: “Ik zag de uitdaging bij Voys vooral in de consistentie van het merk. Zoveel mensen, zoveel ideeën, zoveel waardevolle content, zoveel designs. Dus ik heb voorgesteld om te gaan werken aan een nieuwe koers die zou gaan insteken op een consistente tone of voice, een duidelijker waardepropositie en de keuze voor meer uitgesproken designs die beter zouden aansluiten bij de content.”
Stuur ons een bericht
Stap 1: De start
De eerste strategische sessie vond nog fysiek plaats in het Groninger Forum. Tijdens deze meeting waren verschillende teams van zowel Voys als Fitbrand aanwezig. Deze meeting stond in het teken van informatie verzamelen (ook wel divergeren genoemd) door middel van brainstormen, discussiëren en opdrachtjes met post-its.

De eerste en meteen ook de laatste ‘live’ sessie in het Groninger Forum.
Stap 2: Strategie
De latere brainstorms werden door de verscherpte coronamaatregelen online georganiseerd. Met behulp van gedeelde presentaties en Google Jamboards werkten we gezamenlijk aan de input voor het kiezen en selecteren van de beste ideeën: het convergeren. Op basis van deze input vulde Voys het merkstrategische werkboek van Fitbrand verder in. De informatie die hieruit kwam, in combinatie met de aanvullingen van Fitbrand, werden verwerkt in een strategisch document.
Dit uitgebreide document bevatte onder andere een opsomming van de challenges, merk touchpoints, de purpose, doelen, persona’s archetypen, tone of voice en merkpersoonlijkheid.
Google Jamboard leende zich tijdens de online meetings goed voor gezamenlijke ideevorming. Zoals hier te zien in een van de moodboards over typografie.
Stap 3: Visualiseren
Dit strategische document vormde de basis voor het verdere visuele proces. Net als bij de strategische kant, werd er ook in deze fase gebruik gemaakt van de methodiek van divergeren en convergeren. Grafisch ontwerpers Jeroen en Melinde gingen aan de slag met verschillende stylescapes.
Stylescapes zijn een zorgvuldig verzamelde combinatie van beelden, texturen, typografie en kleuren om een bepaalde look en feel van een merk, website, interieurruimte of een ander ontwerpproject over te brengen. Zie ze als next level moodboards.
In de divergeren-fase ontwikkelde Fitbrand drie soorten Stylescapes. De eerste kwam het meest overeen met de bestaande stijl van Voys. Er waren slechts enkele aanscherpingen toegepast. In de tweede stylescape waren meer veranderingen ten opzichte van de bestaande stijl te zien. De stylescape bestond uit een mix van bestaande en nieuwe elementen. De derde stylescape was compleet nieuw ten opzichte van de bestaande stijl. In deze stylescape ging de huisstijl van Voys volledig op de schop.
Met deze drie stylescapes kwam Fitbrand terug bij Voys. De verschillende stijlen leverende veel discussies en vragen op. Waar sommige mensen heel enthousiast werden van de nieuwe elementen, vonden anderen de veranderingen juist te radicaal. Samen met Voys werkte Fitbrand terug naar één stylescape (convergeren).

Impressies uit het één van de tussenproducten: het Voys merkstrategie boek. Dit vormde de basis voor de verdere uitwerking van alle onderdelen in de nieuwe brand manual.
Stap 4: Afronden
Fitbrand ging aan de slag met de feedback op de verschillende stylescapes en ontwierp één definitieve stylescape. Deze stylescape werd de definitieve basis voor het visuele deel uit de brand manual. In dit visuele deel staat meer weergegeven over het logo, typografie, kleuren, designelementen, illustraties en iconen, fotografie en visuele voorbeelden.

De 3 stylescapes (Allegiant, Insurgent en Divergent) die werden ontworpen, verschilden sterk van elkaar in de manier waarop ze de weg naar de nieuwe branding van Voys lieten zien.
Brand manual
Alle elementen uit zowel het strategische als visuele deel zijn samengevoegd in de vernieuwde brand manual. Voys en Fitbrand kijken beiden terug op een proces waarin een intensieve samenwerking essentieel was en het eindresultaat iets is geworden waar beide partijen trots op zijn.
Voor Fitbrand lag de uitdaging vooral in het proces. Peter zorgde ervoor dat alles in goede banen verliep en er zoveel mogelijk ideeën werden opgedaan. Jeroen en Melinde zorgden er vervolgens voor dat al de ideeën gevisualiseerd werden.
Voys was blij met de samenwerking en de mate waarin zij invloed hadden op het proces. Het was voor Voys belangrijk dat er duidelijkheid zou komen in de branding en dat is gebeurd. Alles staat als een huis.

Overview van de belangrijkste pagina’s in de nieuwe brand manual van Voys.
Het vervolg
Voys maakt inmiddels volop gebruik van de brand manual. Zo zijn de partnerbedrijven die zorgen voor de Online marketing en social media er al mee aan de slag en worden de 5 verschillende persona’s nu ook gebruikt in de nieuwe campagnes. Houd Voys dus in de gaten en misschien zie je de vernieuwde stijl zelf ook voorbijkomen.

Brand manual, onderdeel social media.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je merkstrategie.