In het marketing- en medialandschap is een nieuwe trend waar te nemen, gedoopt met de illustere term ‘Dark Socials’. Het klinkt spannend, en dat is het ook. Dark Socials zijn namelijk kanalen waar je als gemiddelde consument niet direct zicht op hebt. Hoe dat zit, lees je hier.
De verborgen laag
Rupert Staines van RadiumOne beweert dat ‘het sociale verkeer dat via Facebook, Twitter en andere openbare diensten verloopt slechts 30% omvat van het totale sociale verkeer’. De term ‘Dark Social’ omvat die overige 70% van het sociale verkeer dat niet of nauwelijks te traceren is via bijvoorbeeld Google Analytics. Het gaat hier om kanalen zoals bijvoorbeeld Messenger, Snapchat, WhatsApp en Telegram.
Dark Socials zijn zeer invloedrijk
Onderzoeken laten zien dat de meeste consumenten ontzettend veel vertrouwen leggen in de meningen en ervaringen van vrienden en kennissen als het gaat om aankopen doen. Via groepsapps en andere besloten media wordt er volop informatie gedeeld over producten en diensten van bedrijven. In 2016 verliep al 84% van alle gedeelde linkjes via Dark Socials.
Ook op het gebied van informatiedeling spelen de Dark Socials een grote rol, onder andere op het Messager platform Telegram. Op Telegram worden namelijk volop min of meer besloten groepen aangemaakt door influencers, bedrijven en kennisdelers die rap volgers verzamelen. Als je lid wilt worden van zo’n groep, dan kan dat vaak via een linkje. Dat linkje moet je dan wel via één van de volgers van zo’n groep ontvangen. Op die manier is het karakter van dit soort groepen relatief gesloten.
Klikt iemand op een link naar een website via WhatsApp of een andere Dark Social, dan kan een Analytics-tool hier niks mee.
Kwelling voor analytici
Marketeers die zich bezighouden met Google Analytics en andere analysetools hebben er een broertje dood aan. Veel platforms, zoals bijvoorbeeld Facebook, geven namelijk een ‘referrer’ mee om aan te tonen waar het verkeer op een website vandaan komt. Klikt iemand op een link naar een website via WhatsApp of een andere Dark Social, dan kan een Analytics-tool hier niks mee. Dark Socials zijn dus niet goed te monitoren.
Een andere ‘kwelling’ is dat informatie gedeeld via Dark Socials vaak meer waard is. Omdat de groepen een besloten karakter kennen is de content die gedeeld wordt beter getarget en wordt deze meer vertrouwd dan content die wordt gedeeld via de traditionele kanalen. Daarbij komt dat de content niet hoeft te vechten om aandacht omdat er geen of veel minder afleiding is.
Branding doe je lekker zelf kanaal
Sinds enige tijd heeft Fitbrand ook een aandeel in de immer groeiende wereld van de Dark Socials. Om onze volgers te voorzien van nuttige, relevante, eigentijdse en soms gewoon grappige informatie hebben we in Telegram het kanaaltje “Branding doe je lekker zelf” opgezet. Lid worden kan natuurlijk, volg dan de link t.me/fitbrand.
Oh Ja: je kunt er niet op reageren. Voor ons ook wel eens lekker toch?