De afgelopen jaren zien we steeds meer bekende merken rebranden naar een platte, minimalistische, persoonlijke en transparante stijl. Een veel genoemde reden voor rebranding is dat bedrijven hun merk “digital-first” willen maken. Maar een onderliggende reden is dat bedrijven door middel van blending willen integreren in het leven van de klant. Blending betekent letterlijk ‘mengen’ en wil in deze context zeggen dat het logo langzaam opgaat in de omgeving. Waar voorheen logo’s op zichzelf stonden, is de trend nu om ze in de omgeving op te laten gaan en zo ongemerkter deel te laten worden van datgene wat de kijker ziet en tot zich neemt. Verderop in deze blog gaan we in detail hierop in.
McDonald’s
Juist nu in tijden van corona is het voor merken belangrijk dicht bij de klant te komen.
Een interessant voorbeeld is een recente campagne van McDonald’s. Er zijn twee dingen die bij deze campagne opvallen: ten eerste dat de “gouden bogen” zo iconisch zijn dat McDonald’s geen naam hoeft te gebruiken om herkend te worden. Het tweede dat opvalt is de gele kleur van de M het licht uit de kamers van de huizen is. McDonald’s speelt hiermee in op vertrouwen. In tijden dat de klant niet naar McDonald’s kan komen, komt McDonald’s naar de klant toe. Het probeert hiermee te integreren in het leven van de klant op zeer subtiele wijze.
Peugeot
Voor het eerste in 46 jaar onderging automerk Peugot een rebranding. Wat de meeste mensen als eerste opviel, was dat de kop van de leeuw niet langer aan het lichaam vast zat maar los wordt gebruikt nu. Peugeot gebruikt het nieuwe embleem om transparanter te zijn en persoonlijker over te komen. Ze doen dit door de kop van de leeuw over de hoofden van klanten te leggen.
Blending
Maar wat is blending eigenlijk? Blending is een combinatie van transparantie, framing, personalisatie en grensvervaging.
Blending = transparantie + framing + personalisatie + grensvervaging
Transparantie
Peugot gebruikt de transparante variant van hun nieuwe embleem om over de gezichten van klanten te leggen. De transparantie zorgt ervoor dat het merk één wordt met de achtergrond, in dit geval de klant om op die manier letterlijk de leeuw in jezelf zichtbaar te maken.
Twee andere bekende automerken die een rebranding ondergingen zijn BMW en Nissan. Beide automerken gaven aan van stijl te zijn veranderd om een “digital-first” merk te zijn. Echter, naast dit digitale voordeel willen BMW en Nissan ook integreren in de levens van klanten.
Net als bij Peugot gaat het beeldmerk op in achtergrond waar het op geplaatst wordt. Hierdoor kunnen de logo’s iedere keer een ander verhaal vertellen of een gevoel oproepen, afhankelijk van de achtergrond.
Framing
Het gebruiken van een kader kan worden gebruikt om de aandacht op iets vestigen. In de vernieuwde stijl van Volkswagen maakt het merk gebruik van kaders in combinatie met het nieuwe minimalistische, platte logo.
Maar framing kan ook op een andere manier; net als McDonald’s heeft ook Heinz een herkenbaar merkelement. In een vernieuwde, minimalistische stijl gebruikt Heinz dit merkelement als kader gecombineerd met ingrediënten en producten.
Door het gebruik van hun beeldmerk bij producten als bonen, ketchup of mayonaise legt je brein een connectie tussen dit element en het product. Dit kan je associatie en dus ook keuze in de supermarkt beïnvloeden.
Personalisatie
Een Coca-cola flesje met je eigen naam erop, wie wil dat nou niet? Dat moet Coca-cola gedacht hebben toen ze de meest voorkomende namen op hun productetiketten drukte. De klant ziet het product niet meer als het product van Coca-cola maar als product van hem- of haarzelf. Op deze manier bouwt de klant een band op met het merk.
Personalisatie kan bijna overal op worden toegepast. Zo kunnen klanten bij Nike gepersonaliseerde sneakers bestellen. Hier hetzelfde als bij Coca-cola, de klant ervaart het niet langer als schoenen van Nike maar als Nike schoenen van hem- of haarzelf. Zo kan personalisatie voor integratie zorgen.
Grensvervanging
Wie Nespresso zegt, zegt George Clooney. Al sinds jaar en dag gebruiken merken bekende mensen als ambassadeur van het merk om de bekendheid een boost te geven. Deze strategie werkt perfect om de kernwaarden van een bedrijf te benadrukken of het merk een boost te geven. Voor de integratie in het leven van consumenten werkt een andere manier beter, namelijk: Influencers.
Door de grens van commercieel en niet commercieel te vervagen kan een merk makkelijker integreren in het leven van consumenten. Een bekend persoon deelt dagelijks foto’s uit zijn of haar dagelijks leven. Wanneer deze persoon een product van een merk gebruikt, is het voor mensen niet altijd duidelijk of dit een advertentie is of niet. En dat is juist het voordeel van deze ambassadeurs.
Rebranding
We bevinden ons midden in een revolutie van branding. Bedrijven gaan over op een digital-first merk maar integreren door middel van blending in de levens van consumenten. Daarvoor moet je perfect op de belangrijkste personas in kunnen spelen. Kan jouw merk een “digital-first” redesign, dat jarenlang mee kan, gebruiken en wil je dat jouw klanten echt verbonden worden met je merk? Kom met ons in contact en kijk samen met ons naar de mogelijkheden.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je merkidentiteit.