Wie van plan is om personal trainer te worden, of al een tijdje aan de weg timmert, denkt tussen het EREPS Level 5 examen en het zoeken naar een geschikte studiolocatie door, vaak nog niet direct aan een passende merkuitstraling. Begrijpelijk, want je hebt al zoveel dingen aan je hoofd, maar het is wel een ontzettend belangrijk onderdeel van je bedrijf. Want hoe zet jij jezelf neer (a.k.a. hoe val je op) tussen al die andere personal trainer studio’s? Als je vanaf de start jouw carrière als personal trainer echt serieus neemt, dan hoort je merk(uitstraling) daar ook bij.
Je bent als personal trainer natuurlijk vooral bezig met de core van je business, nl. mensen helpen hun levensstijl te verbeteren door ze te begeleiden naar een actiever en gezonder leven. Maar voordat jij jouw klanten kunt helpen bij het bereiken van hun doelen, moeten zij jou wel eerst hebben kunnen vinden. En daarvoor is belangrijk dat jouw merk duidelijk aanwezig en vooral ook vindbaar is. Maar dat komt niet vanzelf.
Het opzetten van een merk kost veel tijd en moeite en vraagt om een behoorlijke dosis inzet en betrokkenheid. En dat is precies waar veel personal trainers, vooral door tijdgebrek, vaak in tekortschieten.
Om jou het leven wat gemakkelijker te maken hebben we een handleiding opgezet die je zal je helpen om je merk vanaf de start goed op te bouwen.
Branding
De juiste branding zorgt ervoor dat jij en je merk zoveel meer zijn dan alleen een label op je diensten als personal trainer. Maar wat is branding? Het waren de Noren die hun vee brandmerkten met hun uniek ontworpen ijzeren brandmerk om te laten zien welk vee van hen was. Zo konden de boeren gemakkelijk het vee van elkaar onderscheiden. Letterlijk is het woord: branding afgeleid van het Oud-Noorse woord brandr. Brandr betekent namelijk brandmerken.
Je bedrijf is je merk en je merk is je bedrijf
Hoe simpel en doeltreffend deze oorsprong ook is, branding is tegenwoordig wel wat meer dan je personal trainer logo ergens op drukken.
Branding wordt ook wel omschreven als het “Waarom” van je kernwaarden. Deze kernwaarden zeggen wat over je bedrijf op de lange termijn. Branding zorgt ervoor dat jij je merk positioneert aan de hand van je kernwaarden. Branding vanuit je kernwaarden zorgt voor loyaliteit, de reden waarom je keer op keer voor hetzelfde bedrijf kiest. Je bedrijf is je merk en je merk is je bedrijf. Branding creëert waarde, ook voor jou als personal trainer. Belangrijk daarbij is dat jij je realiseert dat goede online personal branding voor trainers onmisbaar is.
Merkontwikkeling
Er zijn honderden definities van een “merk”. Als mensen praten over een “merk”, verwijzen ze heel vaak naar het fysieke merk of logo dat op iets is gedrukt. Dat is inderdaad een mooie manier om een bedrijf te identificeren, maar een merk is veel meer dan alleen dat. Een merk is meer specifiek, vooral een emotionele ervaring, versterkt of verzwakt door elke interactie met het bedrijf.
Wij definiëren een merk graag als datgene wat mensen denken, voelen en zeggen over jouw bedrijf. Dit verschilt dus van marketing. Marketing is dat wat jij zegt over jouw bedrijf.
Bij het ontwikkelen van een merk is het goed om een strategie te kiezen. Een merkstrategie helpt je te begrijpen wie je bent en werkt als een blauwdruk om het merk te kunnen communiceren. Het begint allemaal met de volgende vier aandachtspunten:
- Begrijp wie je als merk werkelijk bent en gebruik je eigen overtuigingen en kernwaarden om beslissingen te nemen op een manier die beter is voor je stakeholders, je bedrijf en de toekomst.
- Communiceer je merk consistent en effectief via elk stukje content wat je maakt.
- Trek de juiste klanten aan om een sterk en duurzaam merk op te bouwen.
- Positioneer je merk op een manier die je helpt om nu en morgen te concurreren met anderen.
Als je hier meer over wilt weten, lees dan de blog: ‘Bouw een merkstrategie die staat als een huis’
Rebranding
Het kan zijn dat je al een merk hebt of gebruik maakt van bepaalde merkuitingen. Dit merk kan je al jaren, of nog maar net, hebben. Wanneer je denkt aan rebranding, denk je waarschijnlijk vooral aan de kosten. Het logo op je pand en je kleding moet natuurlijk worden vervangen, online moet alles vernieuwd worden en het moet natuurlijk ook nog ontworpen worden. Toch is het goed om je merk te blijven ontwikkelen en te vernieuwen. Stilstand is achteruitgang en dat zien de grote merken ook. Zo is er sinds een aantal jaren een trend die blending heet. Grote merken als: Heinz, Peugeot, en McDonald’s rebranden hun logo’s en de merkuitstraling naar een platte, minimalistische, persoonlijke en transparante stijl.
Deze grote bedrijven gebruiken rebranding om dynamisch en bij de tijd te blijven. Zo was de switch van desktopcomputers naar smartphone design één van de redenen voor blending. Rebranding zorgt er dus voor dat je als merk dynamisch bent en met je tijd meegaat. Zie de kosten daarom niet alleen als kosten maar ook als een investering in je toekomst.
Rebranding van een logo zowel evolutionair en revolutionair
Er zijn grosso modo twee vormen van rebranding: evolutionair en revolutionair. Als jouw merk al staat, maar het slechts kleine aanpassingen nodig heeft, dan kan je kiezen voor een evolutionaire rebranding. De rode draad van je merk zal blijven bestaan alleen worden de puntjes op de i gezet, wordt het aangepast aan de huidige trends en wordt er structuur in gebracht.
Om die laatste reden schakelde Voys in 2021 Fitbrand in. Wat Voys nodig had op het gebied van branding was structuur. Bij een revolutionaire rebranding kies je ervoor om je merk compleet over de kop te gooien. Een voorbeeldcase daarvoor is Activio. Activio Fitness uit Zweden was toe aan een update van haar merk. De uitstraling paste niet meer bij de gekozen merkstrategie die Activio vanaf 2021 voor ogen had. Daarom huurden ze begin 2021 Fitbrand in.
Personal branding
Met personal branding zet je jezelf als personal trainer neer als een merk en kun je het onderscheid gaan maken met de concurrentie. Of je wilt of niet, je hebt met je bedrijf een bepaalde uitstraling, een (online) identiteit. Jouw brand is alle informatie die over jou te vinden is. Informatie die je zelf (online) hebt achtergelaten, maar ook wat anderen over jou zeggen.
Bij personal branding kijk je naar wat jou en jouw bedrijf uniek maakt. Je laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Niet alleen de buitenkant, maar ook je kernwaarden. Je zet jezelf als uniek persoon ‘in de markt’. Als jij helder uitdraagt wie jij bent en waar jij goed in bent, weten mensen waar ze jou voor kunnen vragen. En soms juist ook waarvoor niet.
Stuur ons een bericht
Logo
Er zijn genoeg redenen waarom een personal trainer logo belangrijk is. Zo trekt een logo aandacht, kan een logo een sterke eerste indruk geven, vormt het de basis van je merkidentiteit en kan jij je onderscheiden van de concurrentie. Alleen deze redenen zouden al genoeg moeten zijn om niet te bezuinigen op een goed logo.
Vaak wordt bij de start van een bedrijf het logo geplaatst op het rijtje van verplichte dingen die je even moet doen bij de start. Hierdoor wordt er vaak bezuinigd op het ontwerpen en uitwerken hiervan. Ondernemers vragen familie of kennissen zonder echte skills of gebruiken gratis online tools voor het ontwerpen voor het gezicht van je merk. Want dat is het. Het is datgene waar jij, als personal trainer, aan herkend zult worden. En sterker nog, je wordt erop beoordeeld. Een goede eerste indruk kan je slechts één keer maken. Besteed daarom voldoende tijd en geld aan de basis van je visuele merkidentiteit.
Design
Wanneer je merkidentiteit staat en je logo jou goed weerspiegelt, kan je aan de slag met het design. Vroeger was design vooral printwerk, maar tegenwoordig is design vooral online. Denk aan advertentie-banners, je website, posters, social media posts, etc.
Design kan creatief zijn, maar hoeft niet. Het belangrijkste is dat je je designkeuzes kunt verantwoorden. Denk bij ontwerpen van alle uitingen (zowel fysiek als online) aan de volgende punten:
- Wat is het doel?
- Sluit het aan bij de rest van mijn merk?
- Hoe wordt het design weergegeven?
Bij ontwerpen van uitingen moet je altijd beginnen bij het eind, namelijk: het doel van je ontwerp. Stel je ontwerpt een advertentie voor social media met een kortingscode. Zorg dan dat het belangrijkste wat je in jouw ontwerp ziet, de korting is. Te vaak zien we nog dat bedrijven op zo veel dingen tegelijk focussen in hun ontwerpen dat het uiteindelijke doel vergeten wordt.
Zo denken ondernemers vaak dat het belangrijk is dat het logo, gegevens, slogan, etc. allemaal net zo prominent aanwezig moeten zijn als de boodschap die ze over willen brengen. Maar al die onderdelen zijn van ondergeschikt belang als een klant in één oogopslag kan zien dat het een ontwerp van jouw bedrijf is. Dit bereik je door consistent te ontwerpen. Het moet aansluiten op de rest van je merk.
Als laatste moet je nooit vergeten waar je doelgroep het ontwerp zal zien. Op social media kan je prima onder je kop wat informatie kwijt. Echter, bij een poster waar in de stad aan voorbij wordt gefietst, heb je minder dan een seconde de tijd om de aandacht te trekken. Ga hier dus niet in op details. Denk bij design dus niet alleen aan wat je wilt vertellen, maar ook aan wat je doelgroep kan zien en wat nodig is om de aandacht te trekken in de tijd die je hebt.
Fotografie voor Clubjoy
Fotografie
Naast design zegt ook de fotografie die je voor je merk gebruikt veel over je merkuitstraling. Zo zijn er merken die gebruik maken van een geheel eigen fotografiestijl, die zo sterk is, dat je ze herkent zonder een ander merkelement. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hornbach. Naast een eigen stijl is de uitstraling van je fotografie ook heel belangrijk. Zo past een donkere stijl beter bij een bedrijf dat zichtzelf wil profileren als “stoer” (bijv. Harley Davidson) en past een fotografiestijl met veel kleuren bij een bedrijf dat vrolijkheid wil uitstralen. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is ClubJoy. Fitbrand verzorgde voor ClubJoy de nieuwe merkuitstraling en de fotografie en zorgde ervoor dat de modellen kleurrijke kleding droegen en de belichting zacht en mooi verdeeld was. Dit geeft, in combinatie met het kleurrijke design, een vrolijk gevoel.
Niet alle consistente merken zijn sterk, maar alle sterke merken zijn wel consistent
Wat bij de fotografie van ClubJoy nog meer opvalt is de uitdrukking van de modellen. De modellen van ClubJoy lachen veel en stralen daarmee plezier uit. Dus ook met de content van de fotografie kan een gevoel uitgedragen worden. Naast menselijke emoties zijn er ook niet menselijke emoties waarmee gespeeld kan worden. Kortom, fotografie is een verlengstuk en versterking van je merkuitingen. Om die reden adviseren wij om geen gebruik te maken van stockfoto’s.
Styleguide Clubjoy
Brand manual
Niet alle consistente merken zijn sterk, maar alle sterke merken zijn wel consistent. Om dit niveau van consistentie te bereiken is continuïteit de sleutel. Alle bovengenoemde onderdelen moeten samenvallen en op elkaar aansluiten. Om hiervoor te zorgen, levert Fitbrand nooit losse merkelementen maar altijd het totaalpakket in de vorm van een logo en een brandmanual. De brandmanual dient als een handleiding en bijbel voor je merk. Van stylescape tot kleurenpallet en van typografie tot voorbeeld visuals, alles van je merk komt erin terug.
Het is raadzaam om gebruik te maken van een brandmanual om continuïteit te creëren, maar daarnaast is het ook handig voor wanneer je je personal trainer marketing, fitness marketing of branding gaat uitbesteden of wanner je gaat uitbreiden met personeel.
Website
Je merkuitstraling moet natuurlijk terugkomen in het middelpunt van je online zichtbaarheid. Social media, advertenties en zoekresultaten leiden allemaal naar jouw personal trainer website. Het is belangrijk dat jouw PT website jouw branding bevat zodat een bezoeker direct weet dat het om jouw merk gaat.
Net als bij je logo is het raadzaam niet te bezuinigen op je website. Een goeie website levert jou als personal trainer nieuwe klanten en dus geld op. Naast de juiste branding hangt het van meer zaken af of je website een goede website is of niet. Zo moet een website snel laden, mobiel geschikt en gebruiksvriendelijk zijn, logisch zijn ingedeeld, alleen noodzakelijke content bevatten, goed vindbaar zijn en up-to-date gehouden worden. En vooral hoort je site te converteren (beetje plat gezegd: je moet kunnen klikken en kopen).
Branding pakketten voor personal trainers
Branding pakketten voor elke personal trainer
Bij Fitbrand snappen we als geen ander dat jij als personal trainer je tijd liever besteedt aan het helpen van je klanten aan een gezondere levensstijl. Maar al de zaken die hierboven zijn beschreven, kosten zeeën van tijd. Tijd die jij simpelweg niet hebt. Naast de factor tijd kunnen de investeringskosten ook een reden zijn die ervoor zorgt dat jij afhaakt.
Die laatste reden, de investeringskosten, begrijpen wij bij Fitbrand maar al te goed. Een superstrakke uitstraling kost nou eenmaal geld, geld wat je misschien niet in één keer kan betalen. Bekijk daarom de betaalbare branding pakketten van Fitbrand. Alles wat je nodig hebt via een betaalbare formule. Zo kan jij ervoor kiezen om het pakket in één keer te betalen, maar je kan ook in termijnen van 12 of zelfs 24 maanden betalen!
Om het jou nog makkelijker te maken, hebben wij voor jou drie Personal Trainer Branding Pakketten opgezet! Kijk welk pakket het beste bij jou past en wij gaan meteen voor jou aan de slag. Hiermee ga jij je onderscheiden van de concurrentie en zal je daarnaast de trotse eigenaar worden van een ijzersterk merk met ijzersterke klanten.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit artikel? Maak werk van je merkidentiteit.