Om goed herkenbaar te zijn in al je uitingen, moet je zorgen voor een beresterke merknaam. Als je nog aan het begin van dit proces staat kun je dit maar beter in één keer goed doen. Daar mag je best wel even de tijd voor nemen. In deze blog geef ik jou 6 tips om jouw beresterke merknaam te creëren.
Zorg ervoor dat je merknaam makkelijk en herkenbaar is
Ga je op zoek naar de juiste merknaam voor je nieuwe concept? Kies dan allereerst voor een naam die goed is uit te spreken en blijft hangen in het geheugen van je doelgroep. Je wilt uiteraard opvallen met je naam en zorgen dat deze naam makkelijk te onthouden is. Helaas gingen aan paar miljoen bedrijven je al voor met dezelfde gedachte. Dat kan een blokkade zijn, maar is het niet. Deze strategieën kunnen helpen om deze weg wat minder kronkelig te laten zijn. De belangrijkste uitgangspunten bij de start zijn:
- Zorg dat je merknaam makkelijk, herkenbaar en te onthouden is.
- Stop te denken dat je merknaam per se een associatie moet hebben met je dienst of product. Je merkwaarde staat los van de naam.
- Maak je merknaam ook weer niet te verwarrend of te grappig
- Denk niet te pretentieus, ja moeilijk woord hé! Het betekent: arrogant.
- De url moet vrij zijn.
- Je merknaam moet beschermd kunnen worden.
Steek je vooral in op community building onder je eigen naam met personal branding als uitgangspunt dan is het logisch dat je je volledige naam registreert en van daaruit verder werkt.
Wat maakt een goede merknaam?
Is de naam makkelijk te schrijven? Moet de naam aansluiten bij het product of je service? Ga je internationaal aan de slag en is je merknaam wel tijdloos genoeg? Allemaal relevante vragen, maar het antwoord zit vooral verscholen in het leren out of the box denken.
Een goede merknaam kan je gebruiken in je marketing. Denk maar eens terug aan de succesvolle advertentiecampagnes van mobiele abonnementen aanbieder Ben.
Laten we teruggaan in de tijd dat Ben viraal ging met de reclamecampagne Ik ben Ben. Het een voornaam en een dergelijke naam geeft de marketingafdeling veel ruimte om met humor en personal touch gebruik te maken van het woord. Ben helpt je graag. 😀
Coolblue, alles voor een glimlach
De naam CoolBlue is het tegenovergestelde van Hot-Orange, een van de eerste webshops in Nederland die in de jaren 90 veel van de bedrijfsvoering uitbesteedde aan derden, volledig extern gefinancierd was en totaal geen goed functionerende klantenservice had.
Hot-Orange ging als Nederlands eerste en oudste webwinkel failliet in 2001. De oprichters van CoolBlue hadden het tegenovergestelde met hun merk voor ogen, vandaar deze naam. In het logo van Coolblue zit ook nog een leuke connectie met dit verhaal. Het logo is opgebouwd uit de witte letters COOL en BLUE en deze worden bijna altijd toegepast op een “hot orange”achtergrond.
IKEA
We weten allemaal dat we voor een kast bij de IKEA moeten zijn, maar waarvoor staan de letters IKEA eigenlijk? De oprichter van de Zweedse woongigant heet Ingvar Kamprad. Daarmee zijn de eerste twee letters van de naam al verklaard. Verder koos hij voor de eerste letters van Elmtaryd en Agunnaryd, dat zijn de namen van de boerderij en het dorp waar hij opgroeide. Een totaal nietszeggend woord dus.
Haribo
Het wereldwijd bekende snoepmerk Haribo wat in elk Duits hotel bij binnenkomst op je kamer de kussens siert is een samenvoeging van de naam en geboorteplaats van de oprichter: Hans Riegel uit Bonn. En zo kan ik nog wel even doorgaan want Andrélon zegt niets over het product maar is een merknaam ontstaan vernoemd naar de oprichter kapper André en zijn vrouw Lonneke.
Alex
In theorie kun je zowel een kledingmerk als een online beleggingsbank Alex noemen. Toch wordt de online beleggingsbank wel en het kledingmerk niet zo genoemd. Waarom?
Online beleggen wordt ervaren als niet tastbaar, abstract en afstandelijk. Voor beleggen heb je een fysieke adviseur nodig, die altijd dichtbij is. De naam Alex staat voor: dichtbij en persoonlijk. De bedoeling is dat online beleggen in de hoofden van mensen concreter, tastbaarder en persoonlijker wordt. Rationale achter de naam Alex is vooral de sterke gelijkenis met de AEX-index.
Het is overigens nog steeds erg in de mode om een simpele voornaam of achternaam als merknaam te gebruiken. Het maakt een merk persoonlijker, betrouwbaarder en meer benaderbaar.
Stuur ons een bericht
In Nederland zijn we inmiddels ook al gewend geraakt aan merknamen en URL’s die meteen de merkbelofte invullen. Ik hoef je bijvoorbeeld maar weinig uit te leggen als ik je aanraad om eens een workshop te volgen van ‘365dagensuccesvol.nl’ of wanneer je als ouder een oefenboek hebt gekocht bij ‘wijzeroverdebasisschool.nl.’ Dan laat het ook wel raden waar ‘winnenmetjemerk.nl’ voor staat. Deze halve zinnen vertellen me namelijk allemaal precies wat de merkbelofte is.
Heb je ambities om over de grens te gaan met je concept dan heb je weinig aan een naam die in het Nederlands is. Tenzij je bijvoorbeeld Armin van Buuren of Max Verstappen heet.
Internationale merknaam
Denk je aan een internationale naam dan is een Engelse naam een voor de hand liggende keuze. Maar een Engelse naam is niet in alle gevallen nodig. De merknaam Uber komt bijvoorbeeld uit het Duits en betekend ‘boven’. Nee, niet Deutschland Uber Alles, maar gewoon Uber. Het woord Zalando komt ook uit Duitsland en betekend helemaal niks maar klinkt gewoon lekker. Bol.com? Een typisch Nederlands woord, maar of de naam nou per se te maken heeft met het product? De naam Bol moet je vooral zien als een beschrijving van het enorme volume/aanbod van dit merk. Denk ook talig want Amazon is een metafoor en IBM een acroniem van International Business Machines. Gucci is dan weer vernoemd naar de oprichter en Facebook beschrijft precies wat je van het product mag verwachten. En wie was Adi Dassler? Welnu, hij richtte in 1949 samen met zijn broer Rudolf Adidas op. Keuzerichtingen genoeg dus om je denkrichting niet alleen van Engels af te laten hangen. Een ander probleem met Engelse merknamen is dat bijna elk Engels woord al is geclaimd op een dot .com domein.
De domeinnaam moet vrij zijn
De domeinnaam of url moet dus beschikbaar zijn voor je naam. Ook hier weer: heb je focus op de Nederlandse markt dan heb je echt een .nl extensie nodig. Geeft je concept jeux aan het leven in Amsterdam? Dan is de extensie .amsterdam ook handig om te hebben.
Kies dus voor een domeinnaam die ofwel:
- De complete lading van je product of nichemarkt dekt (ikzoekmeergeluk.nl);
- Een sterke merknaam bevat (die nogmaals ook heel goed jouwvoorenachternaam.nl kan zijn);
- Je bezoeker enthousiast maakt omdat het een bijzondere naam is.
Voor internationale concepten en een sterke zoekwoord strategie is .com nog altijd de beste domein extensie om in je bezit te hebben, maar probeer daar nog maar eens een vrij domein te vinden.
Multimiljonair en oud oprichter van drukwerkdeal.nl Marco Aarnink maakte in 2017 zijn comeback in de drukwerkwereld. Hij wist de hand te leggen op de nogal exclusieve merknaam print.com. Hij betaalde hier waarschijnlijk miljoenen voor. Maar, zegt hij met klem in een interview met Sprout: “Domeinnamen zijn het vastgoed van de toekomst. En print.com is een winkelpand aan de beste winkelstraat van de wereld.”
“Een van de belangrijkste elementen is dat je merknaam supergoed moet zijn. Zeker in het huidige internet landschap, met steeds minder ruimte voor toetreders, moet je goed nadenken over hoe je een positie wil veroveren.
Door het tekort aan vrije .com domeinen is het in de tech startup wereld hip geworden om .io domeinen te gebruiken. Eigenlijk is dit domein voorbehouden voor de Chagosarchipel (British Indian Ocean Territory) maar io betekend ook input/output of internet organisation. Vandaar de link met tech bedrijven.
NameMesh
Een tool die je in sommige gevallen kan helpen is Namemesh.com. Typ 1 of 2 woorden die aan je merknaam verwant zijn en NameMesh geeft binnen enkele seconden een overzicht van alle beschikbare.com domeinen, de nieuwste domein extensies die vrij zijn, woord mixen, SEO domeinen, korte url’s en zelfs fun namen.
Focusgroep
Het vinden van de juiste naam voor je merk met passende URL heeft nogal wat voeten in de aarde. Wat kan helpen is een focusgroep. Hierbij kunnen andere mensen je helpen om uit een bepaalde spiraal te komen als je bent vastgelopen.
Als je helemaal vast zit met je merknaam kan het ook handig zijn om in een kleine groep in 10 tot 20 minuten tijd zoveel mogelijk woordassociaties op papier te zetten en van daaruit de beste 10 te kiezen. En slaap er dan ook nog eens een nachtje over.
Aan de slag met het bedenken van je merknaam
Loop je ondanks deze 6 tips en voorbeelden nog steeds vast? Of wil je hulp in dit proces? Aarzel niet en neem contact met ons op. We staan altijd open voor een kennismakingsgesprek.