In 13 stappen een contentstrategie opbouwen

avatar author Door Pascal Swier | 11 mei 2021 | Leestijd: 8 min

Allereerst iets over het woord content. Content is eigenlijk een Engelse term. De algemene definitie: de ideeën die worden weergegeven via een medium. Dit medium kan een tekst zijn, maar ook spraak of iets anders dat gecreëerd is, zoals fotografie, video of een grafische uiting.

Een contentstrategie is een uitgewerkt plan dat jouw contentmarketing doelen schetst en je helpt de verhalen en ideeën te identificeren die je zullen helpen deze doelen te bereiken.

Waarom een contentstrategie nodig is?

Dat is vrij simpel. Zonder een inhoudsstrategie schiet je in feite met hagel in het donker, creëer je losse, fragmentarische inhoud die niet zo effectief is als zou kunnen, en werk je met ingevingen in plaats van met solide gegevens. Aan het einde van de campagne, het kwartaal- en de jaarcyclus kan je het succes niet evalueren, dit allemaal omdat je in het begin geen strategie had.

contentstrategie opbouwen

Hoe bouw je een contentstrategie op?

Je weet dus nu wat een contentstrategie is en waarom deze nodig is. Maar dan komt natuurlijk de vraag: hoe bouw je een contentstrategie op? Dit proces kost tijd, focus en energie, maar laat je hierdoor niet afschrikken! Toegegeven, het is een behoorlijke inspanning, maar de beloning die volgt is het zeker waard. Het contentstrategie proces is op te delen in drie fasen: Ontdekken, Planning en Creatie. Het resultaat: geen losse flodders, maar boeiende storytelling.

Fase 1: Ontdek

Voordat je begint met plannen voor de toekomst, moet je op de pauzeknop drukken, even een stap terug doen en opnieuw bekijken wat je momenteel aan het doen bent en waarom.

contentstrategie bedrijfsdoelstellingen

Stap 1: Bedrijfsdoelstellingen

Bekijk de bedrijfsdoelstellingen om ervoor te zorgen dat je een contentstrategie ontwikkelt die je ook helpt om ze te bereiken.

Wanneer een contentstrategie niet werkt, komt dat meestal omdat deze niet is afgestemd op de grotere doelstellingen van een bedrijf. Stap één gaat dus terug naar de basis: denk aan je Why, What en je How, hoe je concurreert met anderen en wat je probeert te bereiken. Het is altijd goed om deze informatie met frisse ogen opnieuw te bekijken.

Stap 2: Huidige content ecosysteem

Stel vast hoe je content-ecosysteem er op dit moment uitziet, wat er ontbreekt en hoe je dit kunt verbeteren.

Een goede contentstrategie is alomvattend, samenhangend en weloverwogen. Dat betekent dat elk stuk content is gemaakt met een specifieke reden en gekoppeld is aan een specifiek doel.

Stap 3: Herzie je software

Maak een momentopname van de software en de bronnen die je nu gebruikt. Heb je hier genoeg aan? Of zit er ook overbodige software tussen?

De uitvoering van je content marketing kan complex zijn en vereist kennis van software en tools. Deze software kan erg nuttig zijn voor het meten van resultaten of om bijvoorbeeld de interacties te meten met je doelgroepen. Het is om verschillende redenen belangrijk om de software die je hiervoor altijd al gebruikte weer eens te inventariseren (en eventueel te revitaliseren) voordat je een nieuwe strategie implementeert.

planning

Fase 2: Planning

In deze fase beschrijf je het wie, wat, wanneer en hoe van de contentstrategie. Dit zorgt ervoor dat je goed bent voorbereid wanneer je de contentstrategie gaat uitvoeren. Dit werk zal niet alleen je inhoud succesvoller maken, maar het zal het ook gemakkelijker maken om samen te werken met makers van inhoud buiten jouw organisatie.

Stuur ons een bericht

Stap 4: Bepaal doelstellingen

De volledige contentstrategie is er om te helpen je doelen te bereiken. Natuurlijk moet duidelijk verwoord worden wat die doelen zijn. Dit om ervoor te zorgen dat iedereen in jouw team ze ook begrijpt. Dit is vooral belangrijk omdat elke beslissing die je team neemt over inhoud, van copywriting tot ontwerp en distributie, wordt beïnvloed door deze doelen. En last but not least: zijn de doelstellingen goed meetbaar?

Persona Fitbrand Customer experience

Stap 5: Persona’s

Begrijp wie je publiek is, waarin ze geïnteresseerd zijn en hoe je aan hun behoeften kunt voldoen. Door de demografische/ psychografische eigenschappen van je publiek te identificeren en deze om te vormen tot unieke persona’s, kun je de unieke behoeften van elke groep beter begrijpen en inhoudelijke ideeën bedenken die echt bij hen zullen aansluiten.

Lees meer over persona’s in de blog: Persona’s brengen je klant tot leven.

Customer Journey van Koos service design

Stap 6: Customer journey

Customer journey betekent letterlijk klantreis. Een customer journey is een strategisch model en wordt gebruikt om elke klantervaring met je bedrijf visueel weer te geven.

Met een contentstrategie wil je de juiste boodschap, op de juiste plaats, op het juiste moment overbrengen, zodat je klanten op het punt in hun klantreis kunt sturen. Het is dus belangrijk om de klantreis van begin tot eind in kaart te brengen.

 

Stap 7: Meetaanpak

Een contentstrategie is waardeloos zonder een manier om succes te meten. Hoe beter je meet, hoe meer je de aanpak kunt testen, aanpassen en bijstellen. Het is dus cruciaal om je successtatistieken voor elke fase van het klanttraject te kennen.

kanaalmix

Stap 8: Bepaal de juiste kanaalmix

De contentstrategie kan alleen werken als deze bij de juiste mensen terechtkomt. Er zijn veel kanalen waarmee je de doelgroep kunt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan social media kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok. Met zoveel opties is het moeilijk om te weten wat zal helpen de meeste impact te maken. Er komt veel kijken bij de beslissingen hier, en daarom is het zo belangrijk om zeer duidelijke doelen te hebben.

Stap 9: Inhoud bepalen

Nu je weet wat je probeert te doen, wie je probeert te bereiken en hoe je ze gaat bereiken, is het tijd om je strategie tot leven te brengen. Echter, voordat je plant welke exacte inhoud je gaat maken, moet je de belangrijkste doelen, mijlpalen en evenementen identificeren die nodig zijn om inhoud te creëren. Dit helpt om vooruit te plannen, te anticiperen op behoeften, middelen toe te wijzen en effectiever te werken.

Stap 10: Verdeel de workflow

Als je met een groot budget werkt, heb je misschien een afdeling vol mensen die je kunnen helpen bij het uitvoeren van je contentstrategie. Als je voor een startup werkt, werk je misschien met een paar freelancers. Het goede nieuws is dat de grootte van je team er niet toe doet.

Om goede content te maken is er alleen een team nodig dat is afgestemd, georganiseerd en gefocust op hetzelfde doel. Iedereen moet de workflow begrijpen en weten wie waarvoor verantwoordelijk is. Zolang iedereen de juiste content marketing rol vervult, zul je verrast zijn hoeveel je gedaan kunt krijgen met een beetje coördinatie.

Stap 11: Ken je tools

Contentmarketing vergt werk, maar het kan een stuk eenvoudiger zijn als je over de juiste tools beschikt. Als je een grondige ontdekking hebt gedaan, heb je waarschijnlijk al een idee van welke tools je wilt dumpen of met welke tools je wilt experimenteren. Houd er rekening mee dat voor verschillende soorten content mogelijk verschillende soorten tools nodig zijn. 

Fase 3: Creatie

Op dit punt in het proces zou je een duidelijk beeld moeten hebben van je doelen en de planning. Nu is het tijd om de strategie tot leven te brengen.

brainstorm

Stap 12: Brainstorm over campagnes

Tijdens deze stap maak je campagnes die zijn afgestemd op het content plan dat je tot nu toe hebt opgesteld. Hoewel je misschien voorkeur hebt voor een type inhoudscategorie boven het andere (bijvoorbeeld educatieve inhoud versus vermakelijke inhoud), is het goed om open minded te blijven. Brainstorm over campagnes en ontdek nieuwe content.

Stap 13: Content kalender

Consistentie bij het publiceren is één van de sleutels tot een succesvolle contentstrategie. Het is dus belangrijk om je team op koers te houden met een georganiseerde content kalender.

De redactionele kalender is een gedetailleerd overzicht van de inhoud. Of je nu dagelijks, wekelijks of maandelijks publiceert, het gebruik van een kalender zorgt ervoor dat er binnen de juiste tijd aan deadlines voldaan kan worden.

Inzetten van een contentstrategie

Met deze informatie kun je zelf aan de slag met je contentstrategie! Met een dergelijke gedegen aanpak, verankerd in een goeie planning en de focus op de lange termijn weet je zeker dat je interactie gaat krijgen met je doelgroepen en kun je tussentijds leren van je fouten.

Als je niet de middelen, het geduld of de energie hebt om de contentstrategie zelf op te pakken, praten we graag over hoe we je kunnen helpen dieper te graven, je meest interessante verhalen te ontdekken en ze om te zetten in een slimme contentstrategie die werkt.

STUUR ONS EEN BERICHT

Ben je geïnspireerd geraakt voor dit artikel? Maak werk van je online marketing.

Over de auteur

Pascal Swier

Pascal Swier

Pascal is een strategische kracht binnen Fitbrand en tevens creatief auteur van vele blogs. Met een Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen en een achtergrond in Communicatie & Multimedia Design van de Hanze Hogeschool Groningen, combineert hij diepgaande kennis van marketing met een creatieve flair voor video, fotografie en design. Deze unieke combinatie stelt hem in staat om merken naar een hoger niveau te tillen. Pascal gelooft dan ook in de stelling: “Marketing kun je vergelijken met iemand voor een date vragen. Branding is dan de reden dat iemand ja zegt.”

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten