Als je het lastig vindt om een tone of voice te formuleren of om consistentie te vinden in je uitingen omdat je niet goed weet voor welke doelgroep je schrijft, dan kan het handig zijn om een persona in het leven te roepen. Een persona is feitelijk niets anders dan een gedetailleerde karakterisering van een bepaald type gebruiker.
Persona’s brengen je doelgroepen dus tot leven. En omdat een persona niets anders is dan een fictief personage dat de eigenschappen van jouw onderneming draagt, met inbegrip van de waarden en eigenschappen, kan die persona leidend zijn voor alle communicatievormen die je ontwikkelt.
Persona’s (die deels kunne samenhangen met archetypen) worden heel vaak ingezet door bedrijven om de tone of voice een concreet karakter te geven en om de herkenbaarheid voor de doelgroep te vergroten. De karakters die persona’s hebben, worden door kleine en grote bedrijven gebruikt om voor de klant de juiste customer journey uit te kunnen stippelen.
Ook kan een persona helpen bij meer begrip voor de interne bedrijfscultuur. Door een herkenbare persona te hanteren zal je personeel sneller snappen wat de identiteit van het bedrijf is, en meer aanvoelen wat de (gewenste) bedrijfscultuur is. Ook kan een persona een handig middel zijn tijdens het briefen van externe partijen, zoals bijvoorbeeld een copywriter of een reclamebureau.
Bouw aan je persona
Persona’s zijn dus fictieve persoonlijkheden, ook wel genoemd klantprofielen. Je kunt opzetten door onderzoek te doen naar je doelgroepen. Ze geven je inzicht in hun behoeftes, inkomen, werksituatie, hobby’s, uitdagingen, de kanalen die ze gebruiken en ze sluiten aan bij jouw product, dienst en waardepropositie. Ze helpen je ook om te ontdekken voor wie je nou eigenlijk welk product of dienst gaat aanbieden. Persona’s zijn ook heel erg belangrijk om te ontdekken voor welke generatie je nou eigenlijk je marketing en je design gaat opzetten.
Figuur: Klantprofielen bij Albert Heijn
Woon je in Amsterdam, koop je veel gekoelde groenten, verse kaas, luxe wijnen en biologische producten? Grote kans dat je dan tot de beste klanten van Albert Heijn behoort. De ‘City Premium’ klant, zo leren nieuwe medewerkers, is hoogopgeleid en woont vooral in het westen van Nederland.
Albert Heijn kent 6 verschillende persona’s en gebruikt deze profielen om beter te kunnen inspelen op de wensen van deze specifieke klanten. Hun klantprofielen bepalen ook hoe het aanbod in de winkel wordt verdeeld.
Een van de andere 6 persona’s is bijvoorbeeld een “Modern gezin”. Zij wonen overal in Nederland, hebben een bovengemiddeld inkomen en komen bij voorkeur tussen 17:00 en 18:00 langs. Verder heeft Albert Heijn ook profielen gemaakt onder de noemer ‘City Budget’, ‘Premium’, Traditioneel en Mainstream.
Figuur: Klantprofiel van de premium klant bij Albert Heijn
Ga je aan de slag met eigen profielen voor jouw merk, voorzie je persona’s dan van een naam, leeftijd, geslacht, een eigen unieke persoonlijkheid, een baan, een woonplaats, hobby’s, voorkeuren en gedragingen. Wees niet te bang om hier een uitgesproken karakter neer te zetten. Zo kan het ook best zijn dat jouw merk persona iets juist helemaal niet leuk vindt. Zoals mensen die afval naast de prullenbak gooien, of tegen de wind in fietsen, om maar wat te noemen.
Stuur ons een bericht
Een persona helpt je om de persoonlijkheid van je merk op een realistische wijze in elkaar te zetten, zorgt voor een overtuigende en eenduidige lijn in je externe communicatie, en kan je zelfs helpen bij het uitzoeken van geschikt personeel, of de zoektocht naar ambassadeurs die je merk ondersteunen. Denk ook aan bijvoorbeeld de acteurs voor een commercial, de influencers die je inhuurt voor een Instagram campagne, of de kleur verf die je kiest voor je bedrijfspand.
5 vragen voor het opstellen van een persona
Als je zelf persona’s gaat opzetten voor je merk, zorg dan dat je in ieder geval antwoord krijgt op de volgende 5 vragen:
1. Wie is de persoon?
Het is belangrijk om je persona zo persoonlijk en specifiek mogelijk te maken. Hoe meer informatie je over je persona weet en omschrijft, hoe meer deze tot leven deze. Ook is deze informatie belangrijk bij het targeten van een campagne.
Voorbeelden: geslacht, leeftijd, woonplaats, inkomen, religie, politiek, hobby’s, etc.
2. Wat zijn de levensdoelen, behoeftes en verlangens van je persona’s?
Als merk wil je inspelen op de wensen en behoeftes van je doelgroep. Het is goed om te weten wat je doelgroep nou echt wil, zowel op kleine schaal als op grote schaal, bijv. ultiem levensdoel.
Voorbeelden: Een grote reis maken met het hele gezin
3. Wat zijn de frustraties of angsten van je Persona’s
Afgezien van het willen weten wat je klant graag wil, is het net zo belangrijk te weten wat deze klant juist niet wil. Weten wat je klant niet wil, waar deze persoon bang voor is of juist boos van wordt, voorkomt dat je per ongeluk je doelgroep afschrikt in plaats van aanspreekt.
Voorbeelden: niet kunnen pinnen in Patagonië, malaria, vliegangst
4. Waardoor worden Persona’s beïnvloedt?
Het is goed om te weten is wie jouw persona beïnvloedt. Deze invloedrijke personen of mediums kunnen je ondersteunen je doelgroep te bereiken of te overtuigen. Ook kan je leren van deze personen of mediums. Waarom wordt je klant juist hierdoor beïnvloed? Op het antwoord op deze vraag kan je inspelen.
Voorbeelden: NRC, reisboeken, reisbureaus, vrienden, kinderen
5. Welk online gedrag vertonen ze?
Voor deze vraag geldt hetzelfde als de vraag wie je persona beïnvloedt. Als je weet waar je persona zich online begeeft, kan je hierop inspelen door ook actief te zijn op dit kanaal. Voor kanalen waar je zelf niet op kan (site van concurrent bijvoorbeeld) kan je kijken naar de achterliggende gedachten. Waarom bezoekt de persona deze site? Hier kan je vervolgens weer op inspelen door de gevonden punten zelf toe te passen.
Voorbeelden: Facebook vrienden, Tripadvisor, E-mail, reviews, blogs etc.
Visueel maken van je persona
Er zijn verschillende manieren om je persona te visualiseren. Hier een paar voorbeelden:
About me
Een manier om je persona visueel weer te geven is om het op te stellen als een soort curriculum vitae. Door een foto laat je zien hoe je persona eruitziet en door middel van tekst en grafieken vertel je meer over deze persoon. Het voordeel van deze manier is dat je veel inhoudelijke informatie kwijt kan in de visualisatie.
Tekst en beeld
Door middel van het combineren van tekst en beeld wordt alle informatie van je persona goed en snel weergegeven. Een voordeel van deze visualisatiemethode is dat je redelijk snel inzichtelijk hebt wie je persona is en wat bij hem of haar past. Door middel van tekst kan alle informatie, die bij de afbeeldingen past, worden uitgelegd.
Moodboard
Door middel van het samenvoegen van afbeeldingen, die bij je persona passen, heb je supersnel inzicht in het leven van je persona. Het nadeel van een tekstloos ontwerp is dat je niet alle informatie goed kunt uitleggen. Een dergelijk moodboard kan je echter wel goed helpen om de juiste toon te zoeken die past bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een campagne.
Breng jouw klant tot leven met persona
Door te weten wie je klanten zijn, hoe zij denken en met welke uitdagingen zij bezig zijn, kun je beter en gerichter te werk gaan en die aspecten aanspreken die voor jouw klanten het meest belangrijk zijn.
Meer te weten komen of hulp nodig bij het opstellen van jouw persona? Plan een afspraak voor meer informatie over onze manier van werken of een strategische sessie.
Stuur ons een bericht
Ben je geïnspireerd geraakt voor dit artikel? Maak werk van je online marketing.