Deze 4 SEO marketing tips zijn een makkelijke manier om jouw gym of personal training studio beter onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Met name door slim gebruik te maken van iets dat ‘lokale SEO’ wordt genoemd. Het is zelfs zó goedkoop, dat het gratis is. Kan niet beter voor je toch?
Ik wil hulp met mijn personal branding!
1. Gebruik de juiste zoekwoorden
Het maakt weinig uit of je nu één of meerdere vestigingen hebt verspreid over meerdere locaties, potentiële klanten moeten het kunnen vinden en maken hierbij vaak (onbewust) gebruik van lokale zoekopdrachten. Vaak wordt er gebruik gemaakt van zoekopdrachten zoals ‘sportscholen bij mij in de buurt’ of ‘fitnessclubs in [plaatsnaam]’.
Dit zijn zoekwoorden waar veel concurrentie op is, dus je zal niet direct hoog ranken in Google als je alleen van deze zoekwoorden gebruik maakt.
Local packs
Er zijn namelijk wel meer sportscholen in één stad, en de kans is groot dat je concurrentie gebruik maakt van een soortgelijk tactiek. Je zult moeten werken aan je lokale SEO om hoog te ranken op jouw zoekwoorden, zodat je verschijnt in local packs zoals hieronder.
2. Creëer een gebruiksvriendelijke website
Om je website zo te optimaliseren dat het een hoge lokale ranking ontvangt moet je:
- Lokale zoekwoorden gebruiken in de content die je aanbied op je website
- Letten op NAT (naam, adres, telefoonnummer). Deze moet je consistent integreren in je gehele webpagina inclusief citaties.
- Veel lokale citaties gebruiken
- Een Google Mijn Bedrijf pagina opzetten
3. Google Mijn Bedrijf
Google is de meest gebruikte zoekmachine in ieder land ter wereld, met uitsluiting van China, Hong Kong, Japan, Rusland, Tsjechië en Zuid-Korea. In de rest van alle landen is Google wél de grootste. Als je niet in één van bovenstaande landen werkzaam bent is het een goed idee om een Google Mijn Bedrijf (GMB) pagina aan te maken, met de volgende doelstellingen:
- Zodat je website verschijnt in local packs.
- Klanten je adres, openingstijden en telefoonnummer gemakkelijk kunnen vinden.
- Potentiële klanten jouw faciliteiten kunnen bekijken door middel van zelf toegevoegde afbeeldingen.
- Bestaande of oude gebruikers / klanten een review kunnen achterlaten.
Een compleet ingevulde GMB pagina zorgt er voor dat jouw merk of bedrijf op de volgende manier in Google wordt getoond:
bezoekers kunnen gemakkelijk alle relevante informatie over jouw onderneming bekijken aan de rechterzijde, zoals locatie, openingstijden en telefoonnummer. Zorg er daarom wel voor dat de informatie die hier staat up-to date is en de categorie van je werkzaamheden goed is uitgekozen. Als je ondernemingen hebt gevestigd in meerdere locaties kun je meerdere inschrijvingen in hetzelfde account maken.
Zoekwoorden
Zoekwoorden (keywords) zijn de termen die mensen intikken in een zoekmachine om jouw club te vinden. In 72% van de gevallen worden bedrijven die online gezocht worden door potentiële klanten binnen 24 uur fysiek bezocht.
Als iemand toevallig al bekend is met jouw gym of studio, dan wordt er gezocht op de naam van je merk. Anders worden er lokale zoekwoorden ingezet om sportscholen op te sporen zoals hierboven omschreven. In ieder geval: wees altijd erg specifiek als je je gym gaat marketen in lokaal zoeken. Als je één gym hebt in een bepaalde stad, plaats dan de naam van de stad in je home pagina en in je meta-omschrijving. Kijk naar het voorbeeld hieronder.
Ieder voorbeeld heeft de stad in de titel én de meta-omschrijving en in het geval van The Bootcamp Club staat het ook in de URL. Je kunt ook een gedetailleerde beschrijving in tekst geven over hoe jouw gym gevonden kan worden. Gebruik dan veel straatnamen, een afslag van een snelweg en bijvoorbeeld grote winkelketens of winkelcentra die in de buurt zijn gesitueerd.
4. Gebruik citaties
Één van de belangrijkste factoren voor fitness clubs op het gebied van lokale SEO zijn citaties. Dit zijn online referenties naar jouw onderneming die niet noodzakelijk hoeven door te linken naar jouw website. Dit is voor jou wellicht de belangrijkste SEO marketing tip, want deze tip helpt je om lokaal beter zichtbaar te worden.
Bekijk de PT Pakketten
Het enige dat ze hoeven te bevatten is een consistente NAT (naam, adres, telefoonnummer), omdat de Google Mijn Bedrijf pagina dit direct door kan linken naar jouw onderneming.
Deze citaten dragen autoriteit uit, en als de citatie op een website relevant is voor die website zelf, zal ook jouw eigen website sneller een hogere ranking krijgen binnen Googles zoekopdrachten. De meest gebruikte lokale listing sites voor citaties zijn:
- Facebook
- TripAdvisor
- Telefoonboek
- Yelp
Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar sommige sites zijn wel erg lokaal georiënteerd. Zoek zoveel mogelijk van dit soort sites die lokaal relevant zijn voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een sportschool hebt in de regio van Amsterdam, moet je zoeken naar websites die werken met local listings voor Amsterdam.
Dit soort websites werken vaak met ratings en reviews, en hoe hoger deze zijn, hoe meer gewicht ze in de schaal leggen bij zoekmachines. In de meeste gevallen kun je de ratings van andere lokale bedrijven terugvinden op de Google Mijn Bedrijf kaart in de zoekresultaten.
Motiveer tevreden klanten dus vooral om een review achter te laten op je GMB pagina. Lukt het instellen van de SEO marketing tips je niet alleen? Stel gerust je vraag per mail.
Ik wil hulp met mijn personal branding!