De verborgen wereld van Dark Socials

avatar author Door Peter van der Steege | 13 maart 2019 | Leestijd: 3 min

 

In het marketing- en medialandschap is een nieuwe trend waar te nemen, gedoopt met de illustere term ‘Dark Socials’. Het klinkt spannend, en dat is het ook. Dark Socials zijn namelijk kanalen waar je als gemiddelde consument niet direct zicht op hebt. Hoe dat zit, lees je hier.

De verborgen laag

Rupert Staines van RadiumOne beweert dat ‘het sociale verkeer dat via Facebook, Twitter en andere openbare diensten verloopt slechts 30% omvat van het totale sociale verkeer’. De term ‘Dark Social’ omvat die overige 70% van het sociale verkeer dat niet of nauwelijks te traceren is via bijvoorbeeld Google Analytics. Het gaat hier om kanalen zoals bijvoorbeeld Messenger, Snapchat, WhatsApp en Telegram.

Dark Socials zijn zeer invloedrijk

Onderzoeken laten zien dat de meeste consumenten ontzettend veel vertrouwen leggen in de meningen en ervaringen van vrienden en kennissen als het gaat om aankopen doen. Via groepsapps en andere besloten media wordt er volop informatie gedeeld over producten en diensten van bedrijven. In 2016 verliep al 84% van alle gedeelde linkjes via Dark Socials.

Ook op het gebied van informatiedeling spelen de Dark Socials een grote rol, onder andere op het Messager platform Telegram. Op Telegram worden namelijk volop min of meer besloten groepen aangemaakt door influencers, bedrijven en kennisdelers die rap volgers verzamelen. Als je lid wilt worden van zo’n groep, dan kan dat vaak via een linkje. Dat linkje moet je dan wel via één van de volgers van zo’n groep ontvangen. Op die manier is het karakter van dit soort groepen relatief gesloten.

Klikt iemand op een link naar een website via WhatsApp of een andere Dark Social, dan kan een Analytics-tool hier niks mee.

Kwelling voor analytici

Marketeers die zich bezighouden met Google Analytics en andere analysetools hebben er een broertje dood aan. Veel platforms, zoals bijvoorbeeld Facebook, geven namelijk een ‘referrer’ mee om aan te tonen waar het verkeer op een website vandaan komt. Klikt iemand op een link naar een website via WhatsApp of een andere Dark Social, dan kan een Analytics-tool hier niks mee. Dark Socials zijn dus niet goed te monitoren.

Een andere ‘kwelling’ is dat informatie gedeeld via Dark Socials vaak meer waard is. Omdat de groepen een besloten karakter kennen is de content die gedeeld wordt beter getarget en wordt deze meer vertrouwd dan content die wordt gedeeld via de  traditionele kanalen. Daarbij komt dat de content niet hoeft te vechten om aandacht omdat er geen of veel minder afleiding is.

Branding doe je lekker zelf kanaal

Sinds enige tijd heeft Fitbrand ook een aandeel in de immer groeiende wereld van de Dark Socials. Om onze volgers te voorzien van nuttige, relevante, eigentijdse en soms gewoon grappige informatie hebben we in Telegram het kanaaltje “Branding doe je lekker zelf” opgezet. Lid worden kan natuurlijk, volg dan de link t.me/fitbrand.

Oh Ja: je kunt er niet op reageren. Voor ons ook wel eens lekker toch?

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Marketing

Sociale media het nieuwe Google

In 2024 zagen we een opmerkelijke verschuiving in internetgebruik: van desktops naar mobiele apparaten. Een [..]
Lees meer
Marketing
Strategie

Hoe een B.H.A.G. jouw merkstrategie kan transformeren

Elke ondernemer wil zijn of haar merk laten groeien, maar hoe bereik je echt duurzame, opvallende groei? [..]
Lees meer
Marketing

Verbeter je online zichtbaarheid met een slimme FAQ-strategie

Hoe kun je SEO op een efficiënte en effectieve manier toepassen om je online zichtbaarheid te vergroten? [..]
Lees meer
Sluiten