Videoshoots door Fitbrand: de voorbereiding is alles

avatar author Door Peter van der Steege | 12 februari 2018 | Leestijd: 5 min

Behind the scenes video tijdens twee draaidagen in opdracht van House of Workouts

Een van de leukste werkzaamheden van ons vak (zo vinden we zelf in ieder geval) zijn de video- en fotoshoots die we van tijd tot tijd mogen uitvoeren voor onze klanten. Omdat we ervaren zijn in het produceren van een succesvolle shoot weten we goed hoe we ons moeten voorbereiden. En dat is niet zomaar iets, die voorbereiding. Een goedlopende en tijdsefficiënte videoshoot (ieder uur kost geld) vertrouwt op de kunst van een goede voorbereiding.

Pre-productie

Videoshoots zijn leuk, maar intensief en ingewikkeld. Alles wat vóór een videoshoot moet worden geregeld, wordt de pre-productie genoemd. Allereerst moet er bedacht worden wat het onderwerp, verhaal en sfeer van de shoot is. Het kan zijn dat de klant een bepaald idee heeft over de invulling van de shoot, maar ook komt het regelmatig voor dat we vanaf scratch beginnen met de vorming van een concept. Dit doen we door één of meerdere brainstormsessies te houden, waar vervolgens een aantal producten uit komen rollen, zoals: een shotlist, een moodboard en een storyboard. Een moodboard is een collage van beelden die een sfeerimpressie geven van de uiteindelijke shoot.

Een storyboard kun je zien als een stel tekeningen of foto’s in hokjes achter elkaar, als een strip. In ieder hokje staat een beeld dat gevangen moet worden met de video- of fotocamera. In het storyboard staan ook technische aspecten over de shots.

Zo kunnen er bijvoorbeeld detailshots worden gemaakt, van kleding of apparatuur, of worden er bepaalde mensen uitgelicht die van belang zijn voor het beeld. Aansluitend wordt er gewerkt met een shotlist, een document waarin camerastandpunten zijn opgenomen, welk soort licht er nodig is, en welke lens er wordt gebruikt. Hierin wordt ook de cameravoering beschreven, zoals bijvoorbeeld een close-up, een extra long shot of een craneshot.

Op zoek naar de juiste mensen

Als er een helder concept op tafel ligt, is het taak om te zorgen dat er een groep mensen bij elkaar wordt gebracht die de videoshoot mogelijk maken. Je kunt je voorstellen dat dit behoorlijk wat coördinatie vereist, aangezien er een klein leger moet worden gemobiliseerd. Dit ‘leger’ bestaat uit een video en/of fototeam en eventueel mensen voor geluid, licht en overige techniek. Er worden modellen gescout die goed passen bij het merk van de klant en de sfeer van de shoot. Soms worden modellen in koppels gezet, waarbij het belangrijk is dat de combinaties van verschillende modellen goed bij elkaar aansluiten.

Alle modellen op een rijtje

De BRN® cast in Amsterdam

Het XCORE® team in Tilburg

De modellen hebben allemaal kleding nodig in de juiste maten en kleuren. Vaak regelt de klant kleding met hun eigen merk erop, maar mocht dit niet zo zijn ligt er nog een taak om alle kleding bij elkaar te scharrelen. Een visagist(e) wordt ingehuurd om alle modellen te voorzien van make-up, onmisbaar als je plaatsneemt voor de lens van een camera. Last but not least wordt er een cateraar ingehuurd die alle aanwezigen voorziet van lekker eten. Onmisbaar!

Samen lunchen!

Locatiescouten: studio of real life location?

Het komt vaak voor dat een videoshoot worden gehouden in een studio, al dan niet met behulp van  bijvoorbeeld een greenscreen om in de post-productie een andere achtergrond toe te voegen. Toch bereik je het fraaiste resultaat op een levensechte en originele locatie. Een plek die bovendien goed aansluit bij de sfeer van het concept, het merk van de klant en voldoet aan aspecten als: de juiste grootte, voorziening van stroom, water, internet, kleedkamers et cetera. Omdat zulk soort locaties vaak per dag worden verhuurd, is het de uitdaging om zo veel mogelijk te doen in een beperkte tijd.

L: Koepelhal Tilburg
R: Pactum Studio’s Amsterdam

Het draaiboek is heilig

Als al het bovenstaande is geregeld, wordt de dag van de shoot nauwgezet gepland. Iedere minuut is ingeroosterd en verantwoord, zodat er geen seconde verloren gaat. Door het maken van een dagplanning, draaiboek en een callsheet heeft iedereen op de set zijn of haar eigen rol. Op de dag van de shoot is het hard werken. Fitbrand heeft hierbij nog een extra uitdaging voor zichzelf gecreëerd, namelijk het doen van zowel een foto- als een videoshoot op één dag. Het draaiboek is daarom heilig; hierin staat de taakverdeling en het tijdsschema van de shoot.

Bekijk hieronder de ‘behind the scenes video’ waar al het voorbereidende werk samenkomt:

Post-productie

Als de shoots voorbij zijn en iedereen naar huis is, gaan we naar de volgende fase: de post-productie. Dit begint met het ‘spotten’ van video’s en foto’s. Dit houdt in dat de goede van de slechte beelden worden gescheiden. Goed blijft, slecht gaat weg. Vervolgens wordt er kleurcorrectie toegepast op de resterende beelden om te zorgen dat er een eenheid ontstaat tussen de verschillende afbeeldingen. Dan worden de beelden bewerkt, zodat er een overeenstemming wordt bereikt met het merk van de klant. Dit kan variëren van een simpele kleur-of contrastbewerking tot het uitsnijden en vervormen van beelden.

Videobeelden worden aan elkaar gemonteerd zoals eerder bedacht in het storyboard. Hier kan eventueel nog gepaste muziek onder worden gezet, afhankelijk van het eindproduct. Als de nabewerking volledig is afgerond zijn de foto’s en video’s volwassen genoeg om op eigen benen de wereld te verkennen. Dit verloopt uiteraard via allerlei kanalen: advertenties op Facebook, posts op Instagram, banners, levensgrote posters, afbeeldingen voor het web, filmpjes op Youtube of televisie; je kan het zo gek niet bedenken.

vlnr: XCORE: onbewerkte foto, vrijstaand en colour-grading, eindresultaat op DVD front en hoes

Meer zien?

Benieuwd naar de andere eindresultaten van deze foto en video productie? Bekijk dan de nieuwe website van House of Workouts of de nieuwe promotie video’s van XCORE® en BRN®.

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Design

Hoe bouw je een merkidentiteit die blijft hangen

Elke ondernemer wil een merk opbouwen dat blijft hangen. Een merk dat klanten herkennen, onthouden en zelfs [..]
Lees meer
Branding

Is social media het nieuwe Google?

We leven in een tijd waarin technologie ons dagelijks leven drastisch heeft veranderd, vooral als het gaat [..]
Lees meer
Branding

Mini case: personal branding

In de bruisende en competitieve wereld van de supplementenindustrie bevinden zich interessante merken. [..]
Lees meer
Sluiten