Voor ieder sterk merk is het van belang om gezond te blijven. Veel water drinken en alleen maar regelmatig bewegen werkt in dit geval niet, dus moeten er andere tactieken worden toegepast om je te verzekeren van een blijvende vitaliteit van je merk. Recent introduceerden we trots het ’13P model’.
Fitbrand teamdag: ter versterking van ons eigen merk
Voor Fitbrand is dit niet anders; ook wij moeten ons blijven ontwikkelen om een sterk en relevant merk te blijven. Wat we normaal gesproken doen voor anderen, doen we nu ook eens voor onszelf. Met die gedachte in het achterhoofd hebben we kortgeleden een Fitbrand teamdag georganiseerd. Een heugelijk evenement met kaartjes, koffie en brainstormsessies!
Méér dan alleen geld verdienen
De 4 P’s van de marketing zijn bekend; Product, Prijs, Plaats & Promotie. Deze P’s zijn gericht op een zo maximaal mogelijke winst. In principe niks nieuws, want zoals iedere bedrijfskundige je kan vertellen is het doel van het bedrijf het genereren van winst. Echter, zoals de geschiedenis ons heeft geleerd is winst behalen niet meer genoeg om mee te mogen doen op de (inter)nationale markt. Gedurende de crisis hebben veel bedrijven door schade en schande moeten leren om op een andere manier te kijken naar de markt waarin ze zich bewegen.
Naar een nieuwe dimensie
Nu is er ruimte voor een nieuwe context waarbinnen bedrijven opereren: de monetaire tunnelvisie gericht op winstbejag maakt plaats voor het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hierdoor krijgt het begrip ‘winst’ een nieuwe dimensie en laat zich opdelen in persoonlijke, zakelijke en maatschappelijke winst. Deze 3 pijlers van winst verenigen zich in de integrale winst van een bedrijf.
Omdat de 4 P’s al een flink aantal jaren behoorlijk outdated zijn hebben we tijdens de Fitbrand teamdag een nieuw model opgesteld naar het voorbeeld van bestaande positionerings- en marketingmodellen, aangevuld met toevoegingen uit eigen inzicht. Belangrijk aspect van dit model is het maatschappelijk veld waarin ieder bedrijf, dus ook wij, zich ophoudt. Het model, met 13 verschillende P’s begint aan de buitenste randen, en werkt zo steeds verder naar binnen toe.
Het 13P model van Fitbrand
De 1ste rij
Playing Fields: Wat is het speelveld van de onderneming? Oftewel: wat is je markt? (Fitness, vervoer, elektronica etc.) Personality: Wat zijn de kern of merkwaarden / welke persoonlijkheid heeft de onderneming? Principles: Voor welke principes staat de onderneming? (betrouwbaarheid, kwaliteit etc.) Pools: Wat is het klantensegment van de onderneming?
De 2e rij
Position: Welke positie heeft de onderneming op dit moment op de markt? Passion: Welke passie drijft de onderneming? Purpose: Met welk doel bestaat de onderneming? (wat moet er bereikt worden?) Pulls: Op welke punten of met welke kwaliteiten onderscheidt de onderneming zich van anderen?
De 3e rij
Profile: Wie zou de onderneming zijn als persoon? Wat is het profiel van de onderneming? Promise: Wat is de belofte die de onderneming kan maken naar haar klanten? Proof: Wat is het grotere doel van de onderneming? (iets dat in werkelijkheid bijna nooit wordt bereikt) Proposition: Wat is de propositie van de onderneming? Met welke zin kan de onderneming zich naar buiten presenteren?
En dan naar de kern
Pitch: Welke zin omschrijft de onderneming kernachtig, maar zonder het gebruik van containerbegrippen?
Fitbrand formuleerde haar eigen Pitch als volgt: Een gedreven reclamebureau gespecialiseerd in de fitness-, sport- en health branche.
Meer inzicht in je eigen merkstrategie
Het invullen van het 13P model kan je goed helpen om inzicht te krijgen in je eigen merk strategie. Waar je op dit moment staat, en waar het in de toekomst heen moet gaan. Je krijgt met behulp van dit model een beter begrip van jouw merk ten opzichte die van je concurrenten en je leert hoe je je kunt onderscheiden. Fitbrand heeft met ondersteuning van het 13P model al verscheidene klanten kunnen helpen aan een beter inzicht en een sterker, vitaler merk. Maatschappelijk verantwoord, én winstgevend.
Heb je na het lezen van deze blog vragen, of lijkt het je interessant om eens samen met ons te zitten en jouw onderneming door dit model te halen? Dat kan, vinden we zelfs erg leuk! Een afspraak maken is zo geregeld.
Over de auteur
Peter van der Steege
Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze services te optimaliseren.
Functioneel
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.