De branding ijsberg uitgelegd

avatar author Door Peter van der Steege | 09 april 2024 | Leestijd: 8 min

Als je de blogs van Fitbrand vaker leest, dan heb je ‘m ongetwijfeld al eens voorbij zien komen: de branding ijsberg. Een – al zeggen wij het zelf – heldere visual die uitlegt hoe branding werkt. Achter die kekke visual zit natuurlijk een uitgekiende gedachte. Daarom is het goed om hier dieper in te duiken. Mocht je nog niet helemaal bekend zijn met de branding ijsberg, dan leggen wij deze graag aan je uit. Wat ons betreft is de branding ijsberg namelijk onmisbaar in jouw merkstrategie. Het is het fundament van jouw (personal) branding.

Er zijn ontelbare infographics in omloop die van alles roepen over jouw strategie of branding. We get it, infographics zijn hip. Maar, laten we het kaf van het koren scheiden. Ben je op zoek naar een principe waar je echt wat aan hebt, dan is de branding ijsberg voor jou. Vaak wordt merkstrategie ofwel te eenvoudig benaderd ofwel veel te moeilijk gemaakt.

Deze raakt echter de sweet spot. Eenvoudig van opzet, maar o zo sterk qua houvast. De naam “branding ijsberg” is niet toevallig gekozen. Want jouw branding ís in zekere zin als zo’n drijvende reus. Want, net als bij deze dobberende stukken ijs bevindt ook bij jouw branding het fundament zich uit het zicht: onder het spreekwoordelijke water. 

Dit systeem onderscheidt dan ook om te beginnen bij twee verschillende categorieën van jouw merkstrategie, -positionering en marketing: de zichtbare elementen en de onzichtbare elementen. Ze zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Hoe, dat leggen wij je dadelijk uit. Laten we eerst even kijken naar wat die individuele zichtbare en onzichtbare onderdelen zijn.

branding ijsberg

Afbeelding – De Branding IJsberg is essentieel voor elk bedrijf.

De zichtbare elementen van de branding ijsberg

Te beginnen met de zichtbare elementen van de berg. Dit zijn de eenvoudig te benoemen onderdelen omdat… tja, je die ook daadwerkelijk ziet. Het gaat om fotografie, social media, typografie, kleuren, logo, naam, website en reclame. Stuk voor stuk hele duidelijke, zichtbare uitingen. Natuurlijk zijn deze bovenste lagen – de onderdelen boven de spreekwoordelijke waterspiegel – van essentieel belang voor jouw merk. 

Afbeelding – Het zichtbare deel van de branding ijsberg focust op fotografie, social media, typografie, kleuren, logo-ontwerp, naam, website en reclame.

Fotografie speelt uiteraard een cruciale rol in hoe jouw merk wordt waargenomen. Professionele foto’s die consistentie en kwaliteit uitstralen, kunnen de identiteit van jouw merk versterken en een onmiddellijke connectie met de doelgroep creëren. Slechte fotografie is killing. Wij zijn zelfs geneigd om te zeggen: als je geen goede fotografie kunt verzorgen, laat het dan zo veel mogelijk achterwege. Maar goed, goede foto’s dus, je snapt het punt.

Social media is het podium waarop merken hun verhaal vertellen en interactie hebben met hun publiek. Het zorgvuldig kiezen van platforms en het creëren van boeiende content zijn essentieel voor het bouwen van een authentieke aanwezigheid. Wat ontzettend belangrijk is om te onthouden: je moét niet “op social media”.

Het is eigenlijk heel simpel: ga er alleen voor als je ook echt iets te melden hebt en zorg voor een gedegen strategie. Veel bedrijven en ondernemers ervaren aan den lijve hoe lastig social media kan zijn. Wanneer je het goed aanpakt, kan het jouw merk héél veel brengen.

Typografie en kleuren werken samen om een visueel aantrekkelijke en herkenbare stijl te creëren. Ze dragen bij aan de algehele esthetiek en het gevoel van jouw merk, waardoor ze – als het goed is – een herkenbare indruk achterlaten bij jouw doelgroep.

Het logo, de naam, en de website van een merk zijn vaak de eerste interactiepunten voor klanten. Ze moeten zorgvuldig worden ontworpen/bedacht om de essentie van het merk over te brengen en gemakkelijk herkenbaar te zijn. Net als bij typografie en kleuren zijn ze vooral geslaagd wanneer ze jouw intentie goed overbrengen: roepen ze bij klanten op wat jij beoogt? 

Reclame speelt natuurlijk een cruciale rol in het vergroten van de zichtbaarheid van een merk en het aantrekken van nieuwe klanten. In de branding ijsberg wordt het reclame genoemd, maar je mag het natuurlijk gerust zien als marketing als geheel.

De onzichtbare elementen van de branding ijsberg

Goed, het bovenstaande was waarschijnlijk redelijk gesneden koek. Maar, net als bij de jongen die de Titanic liet zinken, ligt ook bij deze spreekwoordelijke ijsberg het fundament (en daarmee dus ook de basis van succes en het gevaar!) uit het zicht onder water. Uit het zicht voor buitenstaanders, uiteraard, want intern moet je deze onderdelen haarscherp hebben.

Achter de schermen van de zichtbare elementen van branding liggen de fundamenten die een merk zijn diepte en betekenis geven. Deze onzichtbare aspecten vormen de kern van de branding ijsberg en zijn essentieel voor het bouwen van een authentiek en sterk merk. In de branding ijsberg worden de volgende “onzichtbare” elementen gedefinieerd: concurrenten, klanten, klantrelaties, purpose (doel), missie, visie, waardepropositie en positionering.

Afbeelding – Onder de waterspiegel komen concurrenten, klanten, klantrelaties, purpose (doel), missie, visie, waardepropositie en positionering aan bod.

Concurrenten en klanten zijn deels natuurlijk twee zijden van dezelfde munt. Het begrijpen van de concurrentie helpt een merk zich te onderscheiden, terwijl een diep inzicht in de klant het mogelijk maakt om nauwkeurig aan hun behoeften en verwachtingen te voldoen…. en dus de concurrentie af te troeven.

Klantrelaties gaan verder dan transacties; ze bouwen aan loyaliteit en vertrouwen door consistente en positieve ervaringen. Hoe heb je interactie met jouw klanten buiten sales om? Merken die investeren in het opbouwen van sterke klantrelaties zijn over het algemeen hele sterke merken. Kijk, iedereen houdt natuurlijk van de klanten op het moment dat zij kopen of diensten afnemen, maar wat doe je voor hen de rest van de tijd?

De purpose, missie, en visie van een merk zijn natuurlijk leidende factoren. Ze verklaren niet alleen het ‘waarom’ achter een merk, maar ook wat het hoopt te bereiken en hoe het de wereld ziet. Deze elementen inspireren de strategieën en acties van een merk.

Waardepropositie en positionering bepalen hoe een merk wordt waargenomen in de markt en door consumenten. Een unieke waardepropositie onderscheidt een merk van zijn concurrenten, terwijl effectieve positionering zorgt dat het merk opvalt in de gedachten van de doelgroep.

Waarom staan deze elementen in de branding ijsberg aan de onderkant? Als jij jezelf die vraag stelt, zeggen wij: bravo! Want, zijn de waardepropositie en positionering geen zaken die aan de zichtbare kant door de consumenten worden bepaald? Ook. Vergeet echter niet dat het allemaal begint met hoé jij jouw merk neerzet en positioneert. Deze factoren zijn – meer dan mensen zich vaak realiseren – maakbaar en stuurbaar.

Hoe werkt de branding ijsberg nu in de praktijk?

De branding ijsberg is meer dan een verzameling losse elementen. Het zijn ingrediënten voor een succesformule: de combinatie van de losse elementen zorgt voor een succesrecept. Branding draait om inhoud en diepte, en de branding ijsberg laat je op een mooie manier zien hoe diep je moet duiken om echt impact te maken. 

Afbeelding – Haal het maximale uit jouw merk met de branding ijsberg.

Aan de oppervlakte hebben we het zichtbare: die scherpe fotografie, de dynamische social media aanwezigheid, de kleuren die emoties oproepen, en natuurlijk het logo dat als een baken van herkenbaarheid. Maar… die zijn er natuurlijk allemaal niet zomaar. Dat je aan die kant kunt knallen, heeft alles te maken met het verborgen fundament. Onder het wateroppervlak van de branding ijsberg liggen de onzichtbare krachten: de strategische positionering tegenover concurrenten, de oprechte connecties die je bouwt met klanten, en jouw missie die jou richting geeft als een kompas. 

Deze aspecten zijn niet direct zichtbaar voor het oog, maar absoluut onmisbaar. Zonder deze fundering stort jouw ijsberg als een smeltende pudding in elkaar, óf drijft hij zonder controle in een willekeurige richting.

Wanneer deze twee werelden – het zichtbare en het onzichtbare – harmonieus samenwerken, haal je écht het maximale uit jouw merk.

Laat de ijsberg je leiden

Je laten leiden door een ijsberg? Jazeker! Zoals we allemaal weten is een op hol geslagen ijsberg een groot gevaar, maar eentje die je zelf stuurt…. da’s een krachtig middel. Dit branding model staat centraal in alles wat wij doen, omdat het zo allesomvattend is. Zo kunnen wij voor klanten een logo ontwerpen. Dit lijkt een enkele handeling, maar hiervoor wordt de branding ijsberg zorgvuldig geraadpleegd.

Zo zorgen wij ervoor dat het logo een goede connectie heeft met alle andere onderdelen. En het spreekt natuurlijk voor zich dat die ijsberg verweven zit in de grotere projecten zoals sessies voor een nieuwe merkidentiteit of merkstrategie.

Heb je hierbij hulp nodig? Daag ons uit, wij staan voor je klaar.

 

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Branding
Strategie

Merkstrategie voor kleine bedrijven en zzp'ers

Als klein bedrijf of zelfstandige professional (zzp'er) sta je voor unieke uitdagingen in een competitieve [..]
Lees meer
Branding
Strategie

De rol van persoonlijkheden in je merkstrategie

In de wereld van marketing is het creëren van een sterke merkidentiteit essentieel voor het succes van een [..]
Lees meer
Branding
Strategie

Het belang van klantperspectief in merkstrategie

Gebruik je het belang van klantperspectief al in je merkstrategie? Want het succes van een merk wordt niet [..]
Lees meer
Sluiten