De missie en visie van het bedrijf: iedereen is ermee bekend, maar hoe belangrijk is het nu werkelijk? Welnu, ze lijken misschien maar een klein onderdeel, maar wij leggen je graag uit dat je het belang van een goede missie en visie absoluut niet moet onderschatten. Ze vormen een doel, ambitie en checkpoint ineen en mogen niet ontbreken in een gedegen merkstrategie. Ze mogen ambitieus zijn, maar moeten wél realistisch zijn. Doe je dit goed, dan creëer je houvast voor jezelf en een sterk en stabiel merk voor jouw klanten.
We noemden het al even in onze Q&A megapost over merkidentiteit en merkstrategie onlangs: binnen deze strategie spelen de missie en visie van een onderneming een cruciale rol. Ze leggen niet alleen het fundament voor alle marketinginspanningen en communicatie maar bepalen ook de richting en het doel op lange termijn. Kortom: ze geven je houvast en purpose. Daar duiken we in deze blog graag dieper op in.
Maar eerst: wat zijn missie en visie nu precies?
Je kunt de missie en visie zo ingewikkeld maken als je wilt, maar laten we vooral bij de basis blijven. Iedere ondernemer en elk bedrijf heeft namelijk een een missie (doel) en een visie (idee en werkwijze om dit doel te bereiken). De ene partij heeft deze beter gedefinieerd dan de andere partij en sommige bedrijven hebben ze helemaal niet uitgeschreven of vastgelegd. Dat neemt niet weg dat er niet (onbewust) volgens deze missie en visie wordt gehandeld. Dit geeft meteen de kracht aan: het zijn elementen die zijn ingebakken in jouw bedrijf. Het is echter belangrijk om deze twee pijlers wél goed uit te werken om ervoor te kunnen zorgen dat alles wat je doet hiermee in lijn is.
Jouw missie
De missie van een bedrijf is een heldere verklaring over wat het doet, voor wie het dat doet, en hoe het zich onderscheidt van de concurrentie. Het biedt een praktische richtlijn voor de dagelijkse activiteiten en besluitvorming. De missie hoeft niet omschreven te worden in een lijvig document. Sterker nog: de missie is vaak een statement, hoe krachtiger en bondiger, hoe beter. Je dient er natuurlijk wel voor te zorgen dat jouw missie statement de lading echt dekt. Meer dan een alinea zul je hier echt niet voor nodig hebben. Jouw missie hoeft ook helemaal niet in detail uit te leggen hoe je exact alles aan gaat pakken: het moet het uitgangspunt zijn waarop je al jouw acties kunt baseren. Om een goede merkstrategie neer te zetten, is het belangrijk dat al jouw acties en uitzingen in lijn zijn met de missie die je hebt gedefinieerd.
Jouw visie
Waar de missie vooral gaat over “wat?” en “waarom?” gaat de visie vooral over “hoe?”. Het is een toekomstgerichte verklaring die een ambitieus beeld schetst van waar het bedrijf naar streeft te worden (wat natuurlijk is bepaald in de missie). Het dient als een bron van inspiratie en motivatie, sturend naar langetermijndoelen. Missie en visie kunnen niet zonder elkaar. Zonder missie weet je nooit waar je op stuurt en zonder visie is een missie slechts een loze kreet waarop niet wordt doorgepakt.
Afbeelding: Iedere ondernemer en elk bedrijf heeft een een missie en een visie.
Het belang van de missie en visie in jouw merkstrategie
Missie en visie zijn dus de bouwstenen van een sterke merkstrategie. Ze helpen bij het definiëren van de kernwaarden en jouw eigen unieke propositie die de basis vormt voor jouw merkidentiteit en positionering in de markt. Lees ook deze blog over het belang van differentiatie in de competitieve markt.
Door een duidelijke missie en visie kunnen bedrijven een diepere verbinding met hun doelgroep creëren, vertrouwen opbouwen en loyaliteit stimuleren. Ze begeleiden niet alleen interne beslissingen maar zorgen er ook voor dat alle marketinginspanningen consistent en doelgericht zijn. Deze twee korte passages in jouw brand manual hebben dus een intern en een extern aspect. Intern zijn ze ontzettend belangrijk omdat ze zorgen voor houvast bij het bepalen en uitvoeren van jouw merkstrategie. Alles wat je doet, kun je eerst tegen jouw missie en visie aanhouden om te kijken of de geplande actie past.
Kijk je naar de externe rol van jouw missie en visie in jouw merkstrategie, dan ontdek je al snel hoe belangrijk deze twee pijlers zijn voor jouw merkperceptie. Door consistent te blijven handelen, in lijn met wat je voor jezelf hebt gedefinieerd, zorg je ervoor dat je naar buiten toe ook écht het merk bent dat je claimt te zijn. Dit draagt dus bij aan jouw imago, herkenbaarheid en klantenbinding. Ineens dingen gaan doen die niet aansluiten bij jouw missie en visie kan zorgen voor gefronste wenkbrauwen onder jouw doelgroep. Je komt dan wellicht onverwacht uit de hoek, en niet op een goede manier. Dit kan op tal van manieren gebeuren, bijvoorbeeld door een product of dienst te lanceren die niet aansluit bij jouw missie en visie, maar ook in iets ‘simpels’ als jouw communicatie. Met jouw missie en visie zet je een beeld neer en dat schept verwachtingen.
Afbeelding: Door een duidelijke missie en visie kunnen bedrijven een diepere verbinding met hun doelgroep creëren, vertrouwen opbouwen en loyaliteit stimuleren.
Hoe ontwikkel je een goede missie en visie?
Als ervaren specialist kan Fitbrand jouw merk natuurlijk helpen met het ontwikkelen van een missie en visie die staan als een huis. Maar, het begint bij jou. Ken jouw merk, ken jouw doelgroep, weet wat je wilt en weet welke impact je wilt maken. Dat zijn de bouwstenen.
Door hier goed over na te denken en dit perfect te beschrijven leg je niet alleen de basis voor een ijzersterke merkstrategie: je zorgt ook voor eenheid binnen jouw bedrijf. Natuurlijk komen missie & visie uiteindelijk bij de owners/directie vandaan, máár: laat dit niet een ’top only’ aangelegenheid zijn. Betrek alle stakeholders erbij. Vergeet niet dat het de werknemers op alle niveaus zijn die het bedrijf uit moeten dragen. De input vanuit alle lagen van de organisatie kan van grote waarde zijn.
De nummer één valkuil bij dit belangrijke ijkpunt voor jouw merkstrategie is misschien niet eens het goed definiëren van jouw missie en visie: de moeilijkheid zit ‘m vooral in a) het vastleggen van een zo volledig mogelijk statement en b) de juist balans zien te vinden tussen ambitie en realisme. Er zit een doel verscholen in jouw missie en visie. Je kunt nog zulke mooie woorden vinden; uiteindelijk gaat het er wel om of het realistisch en haalbaar is.
Afbeelding: Door goed na te denken over jouw missie en visie leg je een ijzersterke basis voor jouw merk en zorg je voor eenheid binnen jouw bedrijf.
Wat zijn dan de voordelen voor jouw merk?
Vele toonaangevende bedrijven hebben hun succes deels te danken aan de heldere articulatie en integratie van hun missie en visie in hun merkstrategie. Deze bedrijven gebruiken hun missie en visie als een kompas voor hun marketingstrategieën, productontwikkeling en klantenservice, waardoor ze consistent blijven in hun boodschap en waarden, wat cruciaal is voor het opbouwen van een sterk merk.
Hulp nodig?
Wil jij er zeker van zijn dat jouw missie en visie goed aan zullen sluiten bij jouw doelgroep en dat zij passen bij waar jouw merk voor staat? Neem dan contact met ons op.
Wij kijken ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige merkstrategie. Maak hier meteen een afspraak. Tot snel!