Jouw merk bewaken in het digitale tijdperk

avatar author Door Peter van der Steege | 02 januari 2024 | Leestijd: 6 min

“Vroeger was alles eenvoudiger”. Die vlieger gaat niet altijd op, maar soms schuilt er een behoorlijke kern van waarheid in. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om jouw merkidentiteit en de zaken die hier aan vast hangen, zoals jouw reputatie en de perceptie van jouw merk. Spoel eens honderd jaar terug. Je bent die kruidenier op de hoek. Iedereen weet wat je doet en waar jij voor staat. Jouw klanten weten je te vinden en weten exact wat ze wel en niet mogen verwachten. Jouw klanten zijn tevreden. Af en toe roept er iemand op straat misschien iets over jouw zaak wat niet helemaal klopt, maar jouw kanten weten wel beter. Enter 2024. Jouw merk is een online olievlek. Website, X, Facebook, Insta, Pinterest, Google reviews, Trustpilot, ga maar door. Leuk dat de hele wereld het over jouw merk kan hebben, maar hoe kun je jouw merk bewaken in het digitale tijdperk?

Online reputatiemanagement is een ding geworden

Online gaan dingen eenvoudig en snel. Dat heeft een hoop voordelen, maar kan ook nadelen hebben. Bijvoorbeeld, wanneer er uitingen over jouw merk verschijnen waarin jij je niet kunt vinden. Dat zal vroeg of laat gebeuren. Het overkomt elk merk. De vraag is: wat ga jij ermee doen? Wat je ook doet: laat je niet gek maken. Je kunt nooit volledig controleren wat er wel en niet over jou gezegd wordt op het web en de socials. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is om in de gaten te houden.

Online reputatiemanagement is simpelweg een ding geworden. Of het nu gaat om het dankbaar beantwoorden van een mooie review of het beleefd reageren op (onterechte) kritiek: voor de uitstraling van jouw merk is het goed om actief te zijn. Zo laat je zien dat jij on top of things bent en zowel jouw klanten/doelgroep als reputatie serieus neemt.

Zenden en ontvangen

Uit jij jezelf online? Dan kun je interactie verwachten. Zo eenvoudig is het. Zeker wanneer je actief bent op social platforms is het een spelletje van zenden en ontvangen. Social media kunnen een fantastisch verlengstuk vormen van jouw merk en een effectieve tool zijn voor jouw online marketing, maar bedenk goed óf en hoé je hiervan gebruik wilt maken. Maak je de stap, dan maak je direct ook kennis met het (a)sociale aspect van social media: mensen reageren op jouw uitingen, ventileren hun mening of willen de dialoog aangaan. Alleen maar zenden maar nooit reageren kan killing zijn voor jouw imago.

digitaal tijdperk

Afbeelding – Probeer altijd met jouw doelgroep te communiceren op een manier dat bij jouw merk past.

Omgaan met negativiteit

Zelfs de beste en meest geliefde merken krijgen te maken met online negativiteit. Mensen gebruiken het internet om hun frustraties te ventileren of schrijven slechte recensies uit rancune. Hoe jij hierop reageert, kan bepalend zijn voor jouw merkperceptie bij diegenen die je met jouw reacties bereikt. Verlies hier nooit jouw merkidentiteit uit het oog. Een prachtig voorbeeld hiervan is een merk als Bol.com. Bol.com staat voor gemak, heeft een vinger aan de pols en staat van oudsher bekend als een tikkie speels in de marketing. Die merkidentiteit komt ook terug in de manier waarop zij reageren op gebruikers. Kritiek en negativiteit worden netjes behandeld, maar hier en daar wel met een dikke kwinkslag. Het werkt omdat het bij hun identiteit past.

Het is belangrijk om authentiek te blijven. Veel merken hebben geprobeerd om het voorbeeld van Bol.com te volgen, maar dit werkt lang niet altijd, simpelweg omdat het niet altijd bij de merkidentiteit past. Een gefrustreerde reiziger zit niet te wachten op een lollige NS die de draak steekt met een vertraging waardoor mensen te laat op hun werk komen.

Jouw merk bewaken? Blijf authentiek

In het verlengde van de vorige alinea: blijf authentiek. Jouw merk is jouw merk. Hier heb je bewust voor gekozen, hier heb je zorgvuldig aan gewerkt en je gelooft erin. Blijf daarom – zeker ook online – dicht bij jezelf. Je hoéft niet verrassend uit de hoek te komen, je hoeft geen gekke dingen te proberen om op te vallen. Jij weet wie je bent en wat jouw boodschap is: jouw doelgroep weet dit ook óf moet dit nog beter te weten komen. Blijf dus inzetten op jouw kernboodschap en gebruik altijd jouw huisstijl en jouw eigen tone of voice. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat jouw merkidentiteit verbrokkelt terwijl je juist jouw merk zou moeten bewaken. Jouw online aanwezigheid moet jouw merk versterken in plaats van verwarring creëren.

Consistentie is ongelofelijk belangrijk

Tot nu toe heb ik het telkens gehad over een vorm van wisselwerking met jouw publiek, maar alles begint met hoe jij zélf naar buiten treedt. Jouw merk bewaken in het digitale tijdperk vereist een goede, weldoordachte digitale strategie. Dit is één van de redenen waarom wij in onze merkstrategie sessies ook altijd zorgen voor een omvangrijke en gedetailleerde brand manual.

Wanneer jij met jouw merk naar buiten gaat treden op jouw website, bijvoorbeeld in blogs of met content marketing, en op social platforms is consistentie ongelofelijk belangrijk. Hoe kun jij ooit jouw merk bewaken en jouw merkidentiteit krachtig uitstralen wanneer er geen eenheid is in jouw uitingen op diverse plekken? Van jouw beeldgebruik tot jouw tone of voice en de manier waarop je de interactie aangaat met jouw doelgroep: zorg voor één lijn. Zo creëer je duidelijkheid en draag je zelf bij aan het versterken van jouw merk.

digitaal merk

Afbeelding – Blijf dicht bij jouw eigen merkidentiteit.

De kracht van associatie

Een slimme manier om jouw merkidentiteit nog beter online uit te dragen, is door jezelf te associëren met andere merken en partijen die bij jou passen. Op deze manier laat je niet alleen zien waar je voor staat; jouw merkidentiteit wordt ook nog eens versterkt door de invloed van anderen. Een merk als Greenpeace gaat waarschijnlijk op de socials graag de interactie aan met iemand als Greta Thunberg of een initiatief als The Ocean Cleanup. Er is sprake van een natuurlijke match en een overlap in doelgroep. Op deze manier draag jij écht uit waar je voor staat en vergroot je ook nog eens jouw bereik.

De kracht van data

Last but not least: je hebt een schat aan data tot jou beschikking. Doe daar iets mee! Gebruik analytische tools om uit te vinden hoe mensen jouw merk vinden vinden, wat er zoal gezegd wordt en hoe men de interactie aangaat. Misschien nog wel belangrijker: bevraag jouw doelgroep. Het is zeer eenvoudig om polls te houden of kleine onderzoeken te doen. Zo kun je er eenvoudig achter komen of jouw merkidentiteit ook echt strookt met de perceptie van jouw doelgroep.

Meer weten?

Wil jij meer weten over hoe jij jouw merk het beste op de kaart kunt zetten? Neem dan contact met ons op, want wij helpen jou graag! Ons team kijkt ernaar uit om met jou kennis te maken, jouw wensen te inventariseren en dit te vertalen naar een geweldige merkstrategie. Maak hier meteen een afspraak. Tot snel!

Over de auteur

Peter van der Steege

Peter van der Steege

Peter is de creatieve kracht en strategische geest achter Fitbrand en Winnen met je Merk. Met meer dan drie decennia ervaring in merkstrategie, design en marketing heeft hij de unieke vaardigheid ontwikkeld om merken visueel en strategisch naar een hoger niveau te tillen. Als spreker deel ik graag mijn actuele inzichten in branding en marktstrategie. Het is mijn missie is om jouw merk niet alleen op te laten vallen, maar het echt te laten resoneren met je publiek.

Mis nooit meer een blog van ons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Deze staat vol met tips, handigheidjes en insights voor het sterker maken van je eigen merk. Wij doen niet aan spam.

Misschien vind je deze blogs ook leuk

Strategie

Waardepropositie als sleutel tot succes

Als ondernemer weet je dat het cruciaal is om je te onderscheiden van de concurrentie. Eén van de [..]
Lees meer
Marketing
Strategie

Hoe een B.H.A.G. jouw merkstrategie kan transformeren

Elke ondernemer wil zijn of haar merk laten groeien, maar hoe bereik je echt duurzame, opvallende groei? [..]
Lees meer
Branding
Strategie

Merkstrategie voor kleine bedrijven en zzp'ers

Als klein bedrijf of zelfstandige professional (zzp'er) sta je voor unieke uitdagingen in een competitieve [..]
Lees meer
Sluiten